Irena Brichta ja Stuart Amesbury Rotary Club Prague International -klubista Tsekistä kertoivat DAE-järjestöstä ja -työstään. DAE eli Disaster Aid Europe on järjestö, jonka toiminta tähtää katastrofialueiden jälkihoitoon. Irena ja Stuart kertoivan mm. Beirutin satamassa tapahtuneesta suuresta räjähdyksestä, jonka jälkihoitoon DAE osallistui aktiivisesti. Apu suuntautui esim. räjähdyksessä vaurioituneen sairaalan (Rosary Sisters Hospital) tukemiseen.

Samantyyppistä apua tarvitaan juuri nyt Ukrainassa pakolaisten auttamisessa. Monen koti on tuhoutunut ja perheet ovat hajonneet. Suurin tarve on puhtaasta vedestä, terveyspalveluista ja lääkkeistä. Rotary-maailma onkin kääntämässä avustushankkeita Ukrainan suuntaan ja varmasti tullaan näkemään useita erilaisia tapoja auttaa hädässä olevia. Näin myös Prahan kansainvälinen Rotaryklubi on koordinoimassa avustuksia DAE:n kautta omalle lähialueelleen.

Vasemmanpuoleisessa kuvassa Raahen Rotaryklubin presidentti Erkki Pisilä, Irena Brichta ja Stuart Amesbury. Oikean puoleisessa kuvassa klubien välistä viirien vaihtoa. (Kuvat Risto Korva).

Translate »