Elämme planeetalla, jolle on kehittynyt satojen miljoonien vuosien aikana ainutlaatuinen ekosysteemi. Eliöt ovat sopeutuneet vuosituhansien aikana erilaisiin ilmasto-olosuhteisiin ja niiden keskinäinen vuorovaikutus on muokannut ekosysteemeistä monimutkaisia verkostoja. Evoluution aikana lajit kehittyneet toisistaan riippuvaisiksi.

Miksi pölyttäjiä pitää suojella?

On helppo ymmärtää, että jokainen lintu ja nisäkäslaji tarvitsee sille sopivat elinolosuhteet ja lajille tyypillistä ravintoa. Kasvien ja pienimpien elämä on monille ihmisille tuntemattomampaa. Ne ovat yhtä tarkkoja elinolosuhteistaan kuin isommatkin lajit.

Lisääntyäkseen iso osa kasveista tarvitsee hyönteisiä pölyttämään kukkansa. Ainoastaan vesi- ja tuulipölytteiset kasvit onnistuvat lähettämään sukusolunsa matkaan omatoimisesti.

Pölytyspalveluita hoitavat pääasiassa erilaiset hyönteiset. Kun esimerkiksi kimalainen sukeltaa kukkaan hakemaan mettä, se kuljettaa turkissaan myös siitepölyä kasvista toiseen. Yksikään marja tai hedelmä ei kasva kukasta ilman pölytystä. Kimalainen on käynyt jokaisessa mustikan kukassa, joka kasvaa marjaksi. Jokainen on omenankukka pitää niin ikään pölyttää, jotta se kasvaa hedelmäksi ja tuottaa siemeniä. Ihminen ei tuota pölytystä kykene itse tekemään.

Yllättävintä Ihmisen näkökulmasta on, että pölyttäjät ja kasvit ovat erikoistuneet. Erilaiset kukat tarvitsevat erilaiset pölyttäjähyönteiset. Siksi on tärkeää, että kaikki hyönteislajit säilyvät elinvoimaisina. Vastaavasti hyönteiset tarvitsevat juuri niitä kasvilajeja, joiden kanssa ne ovat sopeutuneet elämään.

Meillä ei siis ole varaa menettää hyönteislajeja tai tuhota hyönteisiä. Kolme neljäsosaa maailman ruokakasveista on riippuvaisia pölyttäjistä.

Pölyttäjäkato on niin vakava asia, että Ympäristöministeriö on julkaissut maaliskuussa 2022 Suomen pölyttäjästrategian. Pölyttäjähyönteisten hyvinvointi sekä marjojen ja hedelmien tuotanto halutaan taata moninaisin toimenpitein. Valtion toimet toteutuvat erilaisin säädöksin ja tukitoimin.

Miten sinä voit auttaa?

Jokainen meistä voi vaikuttaa ympäristön hyvinvointiin myös itse. Klubimme haluaa näyttää esimerkkiä. Perustamme kukkaniittyjä niille sopiviin paikkoihin Espoossa. Niittyjen kukat tarjoavat pölyttäjille ravintoa. Olennaista on kukinnan jatkuvuus. Ravintoa tarvitaan läpi kesän. Kaikki kasvilajit eivät ole yhtä hyviä meden tuottajia, joten kasvit kannattaa valita huolella. Palkinnoksi sopivien kukkien kasvattamisesta puutarhaan voi saada muiden hyönteisten lisäksi komeita perhosia ja kiitäjiä.

Rivikaupunkilainen voi perustaa myös hyönteishotellin, sillä erityisesti talousmetsissä ja kaupunkialueella monen lajin ongelmana on sopivan lisääntymis- ja talvehtimispaikan löytäminen. Lahopuupökkelö tai esimerkiksi järviruo’osta valmistettu suojapaikka voivat tarjota sellaisen.

Klubimme jäsenet ymmärtävät, että hyönteismyrkkyjen käyttö on vastuutonta. Pienetkin määrät myrkkyjä voivat sotkea pölyttäjien hermoston toiminnan, niin että ne eivät suoriudu tehtävistään. Omaa ihoa voi toki suojata hyttysiltä, mutta puutarhaan myrkyt eivät kuulu.

Seuraa klubimme verkkosivuja, niin näet minne niittymme perustetaan!