Kun Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan alkoi, sai Kanta-Espoon rotaryklubi yhteydenoton Kiovan rotaryklubin satelliittiklubi Kryvyi Rihistä. Presidentti Zelenskyin kotikaupunkina tunnettuun kaupunkiin oli saapunut ennen näkemätön määrä pakolaisia sotaa pakoon eri puolilta Ukrainaa, erityisesti sodan eturintamasta. Yli 15 000 koululaisen koulunkäynti oli sodan vuoksi keskeytynyt ja siirtynyt osittain etäkouluksi. Erityisesti koululaiset tarvitsivat tukea.

Koska Espoon kaupungin ja Kryvyi Rihin kaupunkien välille oli syntynyt ystävyyssopimus ja Kanta-Espoon rotaryklubilla oli ennestään hyvät suhteet Espoon kaupunkiin, oli luonnollista, että Kanta-Espoon rotaryklubi (nykyiseltä nimeltään Meri-Espoon rotaryklubi) halusi olla mukana edistämässä espoolaisten rotareiden puolelta yhteistyötä entisestään. Tästä syntyikin monivaiheinen ja monipuolinen reilu vuoden kestävä yhteistyö sekä molempien maiden rotaryklubien että paikallisten toimijoiden, kuten Espoon kaupungin opetustoimen kanssa.

Ensimmäisenä julistettiin koululaisille Espoossa luontovalokuvakilpailu. Parhaat luontokuvat valitsi raati, johon kuului Kanta-Espoon rotaryklubista Heidi Kinnunen, Maria Sipilä ja Liisa Paavilainen. Parhaat kuvaajat saivat diplomin ja kuvat jaettiin myös Ukrainan Kryvyi Rihin koululaisille.

Toisessa vaiheessa koululaisten ottamia valokuvia vaihdettiin kaupunkien välillä rotaryklubien toimesta digitaalisesti ja esitettiin eri tilaisuuksissa kouluissa, sekä Espoossa että Kryvyi Rihissä.

Ukrainalaisten koululaisten kuvista teetettiin kolmannessa vaiheessa Canvas-tauluja, joita rotarit saattoivat ostaa itselleen tai lahjaksi. Näitä tauluja myytiin rotarytilaisuuksissa, sekä Suomessa että Virossa.

Neljännessä vaiheessa taulujen tuotoilla hankittiin 35 kappaletta uusia Lenovo-tabletteja, jotka toimitettiin suoraan Ukrainaan Kryvyi Rihin rotaryklubille. Laitteiden hankinnassa kiinnitettiin huomiota siihen, että niiden käyttöönotto olisi helppoa myös Ukrainassa. Tämä vahvistettiinkin Ukrainasta käsin.

Paikallinen rotaryklubi lahjoitti ne edelleen laitteita tarvitseville koululaisille. Logistinen toimivuus ja avun perille meno oli tärkeää, ja tähän onnistuimmekin löytämään luotettavan kumppanin Suomen Ukraina yhdistyksestä, joka toimitti avun suoraan perille.

Meri-Espoon rotaryklubi

Maria Sipilä