Projektit

Klubimme osallistuu aktiivisesti paikallisiin ja kansainvälisiin projekteihin. Toimimme rotarien tunnuslauseen ”Palvelu itsekkyyden edelle” (Service above self) mukaisesti. Kansainvälinen humanitäärinen palvelumme toteutuu Rotarysäätiömme koordinoimana ja hyväksyttyjen kumppaneiden kanssa.

Alla on kuvaus klubimme suunnitellusta toiminnasta sekä Kanta-Espoon ja Espoo Meri Rotaryklubien toiminnasta viime vuosina.

Ukraina ruoka-apu

ruoka-apu

Olemme osallistuneet ruoka-avun antamiseen Ukrainan sotaa paenneille perheille. Yhteiskunnan tarjoama tuki ei riitä päivittäistarpeisiin, joten apumme oli enemmän kuin paikallaan monelle.

Keräyksen toteutti Suomenojan Ukraine Aid, ja klubimme toimitti kaikkea tarpeellista päivittäistavaraa, kuten pastaa, ruokaöljyjä, riisiä, tomaattimurskaa ja ruokaöljyä. Ruoat tilattiin kätevästi viereisen supermarketin K-market Merituulen verkkokaupasta. Avustuksen toimittivat perille klubimme jäsenet.

Ukrainan Kiovan ja Kryvyi Rihin rotareiden kanssa toteutettu valokuvaprojekti

Järjestimme luontokuvakilpailun, joka oli avoinna Espoon koululaisille. Parhaat kuvat palkittiin kunniadiplomilla ja lähetettiin Ukrainan Kryvyi Rihin koululaisille paikallisten rotareiden kautta. He näyttivät luontokuvia koulujen lisäksi paikallisessa kirjastossa ja projektia esiteltiin myös Ukrainan TV:ssä. Ukrainan Kryvyi Rihin koululaiset lähettivät luontokuvia meille ja nämä jaettiin espoolaisissa kouluissa. Kuvien pohjalta teetettiin Canvas-taulut, jotka myytiin rotarytapahtumissa. Taulujen tuotoilla toimitetaan humanitääristä apua Ukrainan Kryvyi Rihin kaupunkiin.

Rotary vesireput

Olemme lahjoittaneet espoolaisille Meritorin ja Kuitinmäen kouluille ympäristökeskus SYKEn kehittämät vesireput. Rotary vesireppu on lähivesistöjen ja lähiympäristön tutkimiseen tarkoitettu tarvikepaketti sisältäen välineet ja opetusmateriaalin kouluille. Rotarien tavoitteena on lisätä tietoisuutta ympäristöstä ja vesien suojelusta itse tutkien ja itse tehden. Materiaalit on suunnattu erityisesti peruskoulujen opetukseen.

Jatkamme yhteistyötä toimittamalla lisää opetusmateriaalia ja reppujen sisältämiä reagensseja sekä myös tarvittaessa uusia vesireppuja.

Sinilevätilanteen seuranta Itämerellä

Olemme yhdessä muiden rotaryklubien kanssa sitoutuneet suorittamaan sinileväseurantaa Itämeren rannikolla. Klubimme tekee kesäkuun alusta syyskuun loppuun viikoittain viidellä paikalla Espoon rannikolla sinilevähavaintoja, joita Suomen Ympäristökeskus käyttää valtakunnallisten leväennusteiden laadinnassa.

Silakkasoutu

lemme osallistuneet neljänä Helsingin Silakkamarkkinoiden avajaispäivänä järjestettyyn Silakkasoutuun 14 soutajan ja perämiehen joukkueella. Hyväntekeväisyystapahtumasta saadut varat on aiempina vuosina lahjoitettu Vantaanjoen ja Helsingin Seudun Vesiensuojeluyhdistys ry:lle jatkuvatoimisten vedenlaadun mittausvälineiden hankintaan. Jatkossa kerättävillä varoilla tuetaan tutkimusalus Arandan tekemää Itämeren tutkimustyötä.

Luotettavilla tutkimustuloksilla voidaan paremmin kohdentaa vesiensuojelutoimenpiteitä Vantaanjoen valuma-alueella ja pienentää Itämereen päätyvää ravinnekuormitusta. Tapahtuman järjestivät Finlandia-talon, Hausjärvi-Riihimäen, Meri-Espoon, Pasilan, Herttoniemen ja Vantaa Myyrmäen rotaryklubit sekä Etelä-Suomen ja Viron Rotarypiiri 1420.

Luontokadon torjunta

Jokainen meistä voi vaikuttaa ympäristön hyvinvointiin myös itse. Klubimme haluaa näyttää esimerkkiä. Perustamme kukkaniittyjä niille sopiviin paikkoihin Espoossa. Niittyjen kukat tarjoavat pölyttäjille ravintoa. Olennaista on kukinnan jatkuvuus. Ravintoa tarvitaan läpi kesän. Kaikki kasvilajit eivät ole yhtä hyviä meden tuottajia, joten kasvit kannattaa valita huolella. Palkinnoksi sopivien kukkien kasvattamisesta puutarhaan voi saada muiden hyönteisten lisäksi komeita perhosia ja kiitäjiä.

RYLA (Rotary Youth Leadership Awards)

Olemme järjestäneet RYLA- Rotary Youth Leadership Awards tapahtuman vuosittain yhteistyössä paikallisten korkeakoulujen ja yritysten kanssa.

RYLA on Rotaryn nuorisotoimintamuoto, jolla koulutamme 14─30-vuotiaita aloitekykyisiä ja aktiivisia nuoria omatoimisuuteen ja johtajuuteen. Tämä tapahtuu Rotaryn järjestämissä RYLA-seminaareissa. Tarjoamme inspiroivia puheenvuoroja eri johtajuuden teemoista ja tarjoamme nuorille mahdollisuuden kehittää itseään. Tapahtumassa kehitetään nuorten harkintakykyä, päätöksentekokykyä sekä esiintymistaitoa. Kouluttajina toimivat paikallisen rotaryklubin jäsenet tai muut eri alojen asiantuntijat, jotka kertovat ammattiinsa ja johtajuuteen liittyvistä omista kokemuksistaan.

Gambian kouluprojekti

Olemme tukeneet Loviisan Rotaryklubin Gambian Global Grantin projektia, jonka tavoitteena on hankkia kolmelle yksityisesti tuetulle koululle tietokoneet ohjelmistoineen paikallisilta toimijoilta ja kouluttaa opettajia niiden käytössä. Lisäksi sähköpulan opetukselle aiheuttamien hankaluuksien voittamiseksi kouluille hankitaan aurinkopaneelisähköjärjestelmät.

Kouluyhteistyö

Olemme lahjoittaneet stipendejä espoolaisten koulujen oppilaille.