Lokakuun 24. päivänä vietettävän maailman poliopäivän – World Polio Day – johdosta Rotarypiirin 1420 rotarit ovat päättäneet antaa polion hävittämiseen ylimääräisen lahjoituksen. Meri-Espoon Rotaryklubi on päättänyt kerätä jäseniltään lahjoituksia Rotaryn Polio Plus-rahastoon. Vastaavasti Rotarypiiri 1420 lahjoittaa piirin jäseniltä kerättyjä lahjoituksia vastaavan summan Polio Plus-rahastoon.

Rotaryn kampanja polion poistamiseksi maailmasta alkoi jo vuonna 1985. Tuolloin noin 1000 ihmistä sairastui päivittäin eli noin 350.000 ihmistä halvaantui tai kuoli vuosittain polion vuoksi. Poliota oli tuolloin 125 maassa.

Rotary-järjestö on kampanjan aikana rokottanut yli 2,5 miljardia henkeä ja käyttänyt varoja yli 2 miljardia US-dollaria. Yhden lapsen poliolta täysin suojaavaan rokotuksen kustannus on 3 US-dollaria eli pienelläkin lahjoituksella saadaan suuria aikaan.

Rotareiden työ polion poistamiseksi päättyy vasta, kun yhdelläkään lapsella ei ole vaaraa sairastua villin polioviruksen vuoksi. Tämä on rotareiden lupaus maailman lapsille.

Nykyään on enää kaksi maata, joista kotoperäistä poliota ei ole saatu poistettua. WHOn tilastojen mukaan Pakistanissa on löydetty tänä vuonna kolme tartuntaa ja Afganistanissa kuusi tartuntaa.

Polio ei ole hävinnyt suomalaisesta yhteiskunnastakaan, sillä keskuudessamme on vielä ihmisiä, jotka polio on vammauttanut lapsena. Uusia tapauksia ei kuitenkaan enää ole odotettavissa Suomen kattavien rokotusohjelmien vuoksi.