Ukrainainsamling

Projekt för Ukraina

Galan Ringar på vattnet – en varm kväll för Ukraina blev en succé

Åland och Mariehamns Rotaryklubb fortsätter att göra skillnad för den drabbade befolkningen i Ukraina. Eldsjälarna inom hjälparbetet på Åland ville tacka alla som har bidragit till alla stödinsatser och samtidigt fortsätta att samla in pengar till förmån för behövande i Ukrainas mest utsatta områden genom att arrangera en Ukrainagala. Galakvällen bestod av två delar, inledningsvis en del med sång, musik och poesi. Stora festsalen på Alandica var fullsatt. Efter programdelen serverades ukrainsk supé med tal, författarpresentationer, utrikesreporterns perspektiv och fortsatt musikunderhållning. Också galamiddagen var utsåld till sista plats.

Listan på artister, konstnärer och andra som utan ersättning ställde upp och sjöng, spelade, läste dikter och prosa var lång, och bestod såväl av etablerade professionella utövare som unga lokala sångare och musiker. Kvällens konferencier Mia Hafrén konstaterade att hela kvällen handlade om givandets konst.

Störst intryck gjorde kanske den ukrainska ungdomskören Chornobryvtsi som tillsammans med ungdomar från Ålands musikinstitut uppträdde med både klassiska ukrainska stycken och nyskrivna texter samt poeten Julia Musakovska som ackompanjerad av den unga åländska cellisten Lydia Eriksson läste sina starka dikter på både ukrainska och svenska.

Ukrainas ambassadör Olga Dibrova medverkade med tal och uppdateringar om vilka de största behoven är i Ukraina och framhöll Åland som en kraftkälla. Utrikesreportern Antti Kuronens berättelser stärkte ambassadörens vittnesmål.

Rotarianer från Mariehamns och Godby Rotaryklubbar agerade ”Riddare” under kvällen. Riddarna samlade in donationer genom att ringa runt till sina nätverk, en insamling som totalt gav nästan 22 000 euro. Under kvällen hölls även en auktion med bland annat konst, smycken och upplevelser.

Sammantaget har kvällen tills vidare inbringat ett nettoresultat på över 69 300 euro! Hälften av pengarna som samlades in under galan doneras till en humanitär hjälporganisation i Ukraina, en organisation som hjälper äldre, funktionshindrade och föräldralösa barn och andra utsatta grupper som inte kan lämna det så kallade nollområdet nära fronten. Den andra hälften av intäkterna kommer att bekosta Ålands fortsatta hjälpresor till Ukraina. I första hand finns en portabel tandläkarbil och ytterligare en ambulansbuss med på listan över önskemålen från Ukraina.

Foto: Björn-Olof Ehrnström

Eldsjälen och rotarianen Monica von Frenckell