Studiebesök och utfärder

Klubben har som mål att ordna gemensamma utfärder, aktiviteter och studiebesök vid sidan om de traditionella veckomötena med föredrag.

Speciellt flitig att ordna studiebesök och utfärder till intressanta företag och ställen på Åland är Seniorkommittén. Deltagarantalet har variet från en handfull till större skaror, men alla har alltid lärt sig mer om vårt samhälle.

Här visas en bildkavalkad över de senaste två rotaryårens besök.

En nöjd grupp från Mariehamns Rotaryklubb besökte Ålands mottagningscenter (Finlands Röda Kors) i ämbetshuset efter ett veckomöte i mars 2024. Helena Flöjt tog emot gruppen, visade runt och höll en väldigt informativ presentation. Mottagningscentret ordnar förutom boende, bland annat social service, hälso- och sjukvårdstjänster, språkkurser och -kaféer, tolkningstjänster, fritidsaktiviteter och mycket mer.

Frågan om Ålands försörjningsberedskap har aktualiserats både genom pandemin och kriget i Ukraina. Hela 20 personer från Rotaryklubben deltog i besöket i bergskyddet i januari 2024. Stefan Rumander och Sten-Göte Nyman från fastighetsverket stod för intressant och värdefull information. Skyddet hålls i bra skick och uppdateras kontinuerligt. (Fotografering inte tillåten på insidan)

En söndag i juni 2023 arrangerades en utfärd till Björkskär i norra Ålands skärgård. Drygt 20 deltagare välkomnades av Johan Mörn och fick ta del av berättelser om det hållbara skärgårdsliv som levdes där ute förr. Vi fick en presentation om olika test och lärande om biologisk mångfald som pågår i vattnen runt Björkskär av medlemmen Lotta Nummelin och kommodor Eva Donalds presenterade den verksamhet som IYFR (International Yachting Fellowship of Rotarians) har på gång.

Wille Dahlmans moderna jordbruk Limnäs gård.

Bomarsunds besökscentrum

Svinryggens Deponi