Medelanskaffning och donationer

Vår rotaryklubb är involverad i både lokala och globala servicearbeten på många olika sätt. Vi deltar i rotarianernas ungdomsutbytesarbete och för att finansiera detta samlar vi in medel.

Vi donerar medel för humanitära projekt via The Rotary Foundation. Fonden stöder, med hjälp av talrika projekt, mödrars och barns hälsoförkovran och förebyggande av sjukdomar och vård. The Rotary Foundation främjar utbildning och läskunnighet, stärker fredsarbetet samt fostrar lokala ekonomier och samfund. The Rotary Foundation främjar tillgången till rent vatten och hygienkunskap där det behövs.

Vår klubb deltar också i det arbete som rotarianerna initierat för att eliminera polion i världen, genom personliga donationer och projekt. Rotarianer har redan under trettio års tid arbetat för att avlägsna det vilda polioviruset. Idag insjuknar enbart ett par dussin barn årligen på grund av det vilda polioviruset. Vid projektets början uppgick antalet till ca. 350 000 barn. De barn som numera insjuknar i den inhemska polion lever i svårtillgängliga områden som t.ex. i Afghanistan. Rotarianerna har lovat att slutföra projektet, varför även vår klubb kommer att bidra till detta arbete tills det givna löftet är uppfyllt.

End Polio Now

Gör en donation idag! Klicka på bilden “End Polio Now” här till höger så TRIPPLAS dina pengar just nu av Bill & Melinda Gates Foundation!

Läs mer om hur Mariehamn och Godby klubbarna hjälptes åt att samla in 50.000 euro som vaccinerade 100.000 barn i Afghanistan mot polio, Endpolioaktiviteter

Ukrainainsamling

Då Rysslands offensiver i Ukraina bara fortsatte och vintervädret gjorde sig påmint satte klubben in en extra växel i hjälpinsatserna. Klubben startade en omfattande insamlingskampanj bland alla ålänningar. Målet var att i första hand hjälpa ukrainare på flykt inom landet.
Rotary Club Kiev International var den första mottagaren av donationer från Mariehamns Rotaryklubbs insamling. I slutet av mars fick RC Kiev International 70 000 euro och de första dagarna i april ytterligare 11 500 euro där även fyra Rotaryklubbar i sydvästra Finland bidragit med pengar.

Luciainsamling

Mariehamns Rotaryklubb har under årens lopp på olika sätt  hjälpt lucia att hjälpa och varje år gästas klubben av Ålands lucia med följe vid ett veckomöte.

De åländska rotaryklubbarna bekostade 2003 en hästdragen vagn för luciakortegen. Vagnen byggdes om att likna en båt, som stod för en symbolisk koppling till sjöfarten och sedan monterade den traditionella snäckan där lucia sitter.

Stipendier

Mariehamns Rotaryklubb har genom åren bidragit med två stipendier till Ålands Lyceum. Stipendierna delas ut till två studeranden som på ett positivt sätt förhåller sig kritiskt till sanningar, som är goda kamrater, som skapar goodwill och har höga rättvisekrav. Beslut om vem som tilldelas stipendierna tas av Ålands Lyceum.