Mariehamns Rotary hjälper åländska studenter komma ut i världen och vi tar emot internationella studenter till Åland, varje år. Vi har sedan 1979 verkat för att utrota polion i världen och över $2.1 miljarder har donerats av 1,2 miljoner rotarianer i samarbete med Bill & Melinda Gates.

Att verka för fred är centralt i Rotary och vi finansierar 6 Peace Centers i världen, bland annat i Uppsala.

Nu är den humanitära krisen akut i Ukraina och då väljer Mariehamns Rotaryklubb att följa den finska Distriktsguvernören Mikko Lindemans uppmaning att samarbeta med alla Rotaryklubbar i Sverige där varje donerad euro dubblas av Akelius Foundation.

Mariehamns Rotaryklubb donerade denna vecka ett första belopp 5.000 euro som alltså dubblades till 10.000 euro för att maximera stödet till Ukraina.

Kampanjen fortsätter med att Godby Rotaryklubb deltar vid Ålands Handelsmässan i helgen där intäkterna går till förmån för Ukraina och Mariehamn klubbens medlemmar har även för avsikt att hjälpa det åländska Röda Korset med insamlingar på gator och torg.

Fanny Johansson
President, Mariehamns Rotaryklubb