Kävipä niin, että Suonenjoen Rotaryklubin hyvin suunniteltu luentotilaisuus peruuntui ja otetiin esiin ohjelma B. Kirjosiepot, Länsi-Afrikan lintusiirtolaiset, olivat saapumaisillaan Suomeen reviirimäärittelyyn, siis koiraat ensin. Tehtiin keskinäinen sitoumus siitä, että me klubilaiset osallistumme sieppojen kodinrakenusprojektiin järjestämällä kukin kaksi pesäpönttöä tulevalle naaraalle.

Pihapiiriin ja puutarhaan onkin tämä pesimävieras kovasti tervetullut, nimittäin pelkästään pesäpoika-aikana, joka on 16 vuorokautta, on niiden laskettu syövän noin 15 000 hyönteistä, maasta ja ilmasta. Mökkirannan pönttöihin vieraat kotiutuivatkin tuona keväänä. Empiiristä tutkimusta siitä, kuinka paljon vähemmän kesäasukkaat kärsivät hyyttysten puremista, ei valitettavasti ole.

Vielä pari vuotta sitten kirjoiteltiin kirjosieppokannan vähentyneen. Tällä hetkellä se on elinvoimainen.

Translate »