Utbildningsmaterial för övervakning av blågröna alger

Sommaren 2024 fortsätter vi återigen det goda gemensamma projektet för de finska rotarydistrikten – skyddet av närliggande vatten och Östersjön – med vår partner Finlands miljöcentral Syke. Rotarianernas bidrag till att observera blågröna alger är ett uppskattat och välkommet tillskott till Sykes observationsnätverk. Det är en värdefull samhällsverksamhet till nytta för forskning och miljö (så kallad medborgarvetenskap).

Utbildningsteman:

• Grundläggande information om Östersjöns tillstånd och Grundläggande information om sjöarnas tillstånd.
  • Hur identifierar man blågröna alger.
  • Hur uppskattar du mängden alger.
  • Hur sätter man upp sin egen observationsplats?
  • Hur rapporterar du den veckovisa blågröna algsituationen till Sykes system.

I maj anordnades två onlineutbildningsevenemang.

• Tisdagen den 7 maj 2024 kl 15:00 – 17:30 (observationer kommer att göras i havsområdet).
  • Tisdagen den 14 maj 2024 kl 15.00-17.30 (observationer kommer att göras i sjöområdet).

Inspelningarna av webbinariet kan ses i den bifogade videon eller på Distrikt 1420 YouTube-kanal.

YouTube: https://youtu.be/Y71bCVn8mAo

Videoinnehåll:
0:00 Johdantopuheenvuoro, Hanne Kauranne, Finlandia Hall Rotaryklubi
1:36 Mitä kuuluu, Itämeri; Seppo Knuuttila, Suomen Ympäristökeskus
40:22 Sinileväkukintojen tunnistaminen ja runsauden arviointi; Sirpa Lehtinen, Suomen ympäristökeskus
1:12:17 Näin osallistut sinileväseurantaan; Matti Lindholm, Suomen ympäristökeskus

YouTube:  https://youtu.be/qxiOvmb0WKE

Videoinnehåll:
0:00 Katsaus Suomen järvien tilaan, Marko Järvinen, Suomen Ympäristökeskus
50:10 Sinilevät, Kristiina Vuorio, Suomen ympäristökeskus
1:32:04 Näin osallistut sinileväseurantaan, Matti Lindholm, Suomen ympäristökeskus

Annat material online

Sammanfattning av förra sommaren 2023

Observationspublikationsplattform Järvi-meriwiki

En webbplats där observationer registreras och skickas

Denna text har översatts av maskin. Vi ber om ursäkt för eventuella fel.