Distriktets vårmöte samlade rotarianerna i södra Finland och Estland denna gång i vårskogen i Esbo. Hotel Nuuksio, beläget alldeles intill Nuuksio nationalpark, fungerade som mötesplats.

Morgonseminariet öppnades av distriktsguvernör Ritva Semi, som berättade mötesnyheterna från distriktsnivå. År 2025 är det 120 år sedan grundandet av internationella Rotaryaktiviteter. Målet för distriktet är att anordna en spektakulär konferens för att hedra jubileet i maj 2025. Den första klubben i Finland grundades i december 1926, så i en. ett par år firas även den inhemska Rotarys hundraårsjubileum.

Vi hörde även hälsningar från Rotarydistrikt 1410. Egentliga Finlands distriktsguvernör Aaro Söderlund, som bor i Nauvo, berättade inspirerande exempel på Rotarys verksamhet i sitt eget område och t.ex. Rotakids-aktiviteten som har hjälpt klubbarna att få många nya medlemmar. Egentliga Finland har också en stark vattenryggsäcksverksamhet och samarbete med skolor.

Hanna Markkula-Kivisilta, generalsekreterare i Rädda Barnens förening, ledde oss till ett allvarligare, men ännu mer aktuellt ämne. I sitt tal talade han starkt om situationen för världens barn i kriser och påminde om att alla kriser inte är offentliga. För barn är de fortfarande farliga och försvårar deras liv och framtid. Barn och ungas svåra situation berör oss alla, och därför är projektet Nuori mieli, som just nu genomförs med vår stadsdel Mieli ry, oerhört viktigt.

MEP Sirpa Pietikäinen, som känner till EU:s korridorer och arbetsmetoder, öppnade ett internationellt perspektiv för mötet. Han pratade om aktuella EU-ärenden och reflekterade över EU:s utvidgningsfrågor och effekterna av kriget i Ukraina på EU:s politik och rättsstatsprincipen. EU-parlamentet har precis börjat sitt sessionsuppehåll och medlemsländerna förbereder sig för EU-helgerna, som är drygt en månad bort.

Meritmärken som delats ut av Rotarytjänsten överlämnades till förtjänta personer

Förtjänstmedaljer tilldelade av Finlands och Estlands rotarytjänst överlämnades till Ulla Lucenius och Markku Juhola. Ulla Lucenius från Helsinki City West klubben fick Finlands Rotarys förtjänstmärke för sina meriter och en primus för att ha varit en drivande kraft i flera av klubbens

Markku Juhola fick finska Rotarys I-klass förtjänstmärke. Han är “pappa” till Silakkasoutu och har varit ordförande i dess styrgrupp i flera år. Han var för närvarande på semester utomlands och poletten överlämnades till honom via telefon. Juhola är medlem i Riihimäki-Hausjärvi Rotaryklubb.

Båda mottagarna av meritmärket tackade för uppmärksamheten, men konstaterade att dessa saker inte görs ensamma utan tillsammans och delar sin uppmärksamhet med sina klubbkamrater.

Distriktskonferensen godkände planerna för nästa rotaryår

Klubbarnas representanter presenterades först för nästa rotaryår: distriktsguvernör Aune Past (Tartu Hansa RC), tillträdande guvernör Jere Jantunen (Lohja RK) och  nominerad guvernör Heldur Allese (Saaremaa RC).

På distriktsmötet presenterade den tillträdande guvernören Aune Past handlingsplanen, budgeten och distriktets förvaltningsplan som har skickats till klubbarna i distriktet i förväg. Mötet godkände planerna. Aune Past bjöd också in alla rotarianer till Tartu för distriktskonferensen som hålls nästa oktober.

Tillsammans med mötet fick vi lära känna Nuuksios natur

Under mötespausen fanns det också möjlighet att nätverka och njuta av Nuuksios natur. Fältguiden ledde deltagarna till en rask promenad i den vaknande naturens sköte. I Koda fick våra utbytesstudenter baka marshmallows och det var kul!

Tack till alla som deltog i distriktskonferensen och förhandlingarna! Nästa distriktskonferens är redan på hösten den 19 oktober då kulturhuvudstaden Tartu bjuder in oss!

Foton: Juha Merinen, Irmeli Viherluoto-Lindström

Texten är maskinöversatt till svenska. Vi ber om ursäkt för eventuella fel.