Karttaa ei ole saatavissa

Päiväys ja aika

02.10.2022
09:30 - 16:00

Silakkasoutu tuo kirkkoveneet jälleen Töölönlahdelle – Rotareiden hyväntekeväisyystapahtuma järjestetään nyt 10. kertaa

• Vuosittainen hyväntekeväisyystapahtuma Silakkasoutu kerää varoja Itämeren hyväksi
  • Silakkasoutua on järjestetty jo vuodesta 2013 lähtien, aina Stadin Silakkamarkkinoiden avajaissunnuntaina
  • Soutuun osallistuu yli 200 ihmistä ja se huipentuu seminaariin

Rotareiden Silakkasoutu soudetaan 2.10., eli Stadin Silakkamarkkinoiden ensimmäisenä sunnuntaina. Hyväntekeväisyystapahtumassa yli 200 osallistujaa soutaa kirkkoveneillä Töölönlahdelta Pikku-Finlandian edestä Kaisaniemen, Kruununhaan ja Katajanokan ympäri Kauppatorille.

”Koronapandemian takia emme kahteen vuoteen ole päässeet soutamaan, joten sitäkin suuremmalla innolla tartumme nyt airoihin. Rotareille Itämeren suojelu on kunnia-asia. Tapahtuma kerääkin osallistujia Suomen lisäksi Ruotsista, Virosta ja Italiastakin saakka”, tapahtuman monivuotinen järjestäjä Hannele Kauranne kertoo.

Vuonna 2022 Silakkasoudussa kerätyillä varoilla tuetaan tutkimusalus Arandalta suoritettavia tutkimussukelluksia. Itämeren pohjassa lepäävissä sotien aikaisissa hylyissä on yhä haitallisia aineita, kuten öljypohjaisia poltto- ja voiteluaineita. Ammuksissa (Unexploded ordnance, UXO) olevien räjähdysaineiden ja mereen dumpattujen kemiallisten aseiden kanssa ne muodostavat kasvavan uhan Itämeren herkälle ympäristölle.

”Vuosien saatossa Silakkasoudulla on kerätty jo yli 70 000 euroa Itämerityöhön. Aiempina vuosina olemme ohjanneet varoja Vantaanjoen alueelta tulevien valumien automaattimittauksiin. Tällä kertaa tuemme tutkimusalus Arandan sukelluksia, joiden ansiosta voidaan estää vaarallisten aineiden pääsy Itämereen”, Kauranne kertoo.

Silakkasoutu huipentuu Helsingin yliopiston Porthanian ravintolassa tarjoiltavaan silakkalounaaseen sekä Silakka kunniaan -seminaariin. Seminaarin avaa yliopiston kansleri Kaarle Hämeri. Tilaisuudessa kestävästi pyydetystä silakasta kertoo MSC Finlandin Johanna Vepsä. Silakan potentiaalista Itämeri- ja ilmastokestävässä ruokajärjestelmässä kertoo Suomen ympäristökeskus SYKEn Seppo Knuuttila, ja SYKEn Juha Flinkman taas valottaa ympäristölle vaarallisten hylkyjen tutkimusta Arandalla.

”Huoli Itämerestä tuo yhteen monia toimijoita. Teemme paljon yhteistyötä järjestöjen, tutkimuslaitosten ja yritysten kanssa. Seminaarissa pääsemme kuulemaan huippuasiantuntijoita, yhteistyökumppanit ovat auttaneet soudun järjestelyissä ja yrityssponsorit ovat lähteneet mukaan hyvän asian puolesta”, Kauranne iloitsee.

Silakkasoudun järjestävät seitsemän rotaryklubia: Finlandia Hall, Helsinki Baltic Sea, Helsinki International, Herttoniemi-Hertonäs, Pasila-Fredriksberg, Riihimäki-Hausjärvi sekä Vantaa-Myyrmäki. Myös Etelä-Suomen ja Viron Rotarypiiri 1420 on mukana.

Soudun yhteistyökumppaneita ovat Helsingin yliopiston, Stadin Silakkamarkkinoiden ja SYKEn lisäksi Sulkavan vene, Viking Line, Helsingin kaupunki, Netprofile, Korjauspartnerit, Prodomus, Ventoniemi, Helsingin Suomalainen Klubi ja Meripelastusseura.

Tervetuloa seuraamaan soudun lähtöä Pikku-Finlandialle sunnuntaina 2.10. klo 9.30! Mediaa pyydetään ilmoittamaan saapumisestaan Essi Isomäelle (yhteystiedot alla).

Lisätietoa:

Hannele Kauranne