Itämeri on Suomen Rotaryn keskeinen kotimainen hankekohde. Silakkasoutu on seitsemän piirimme rotaryklubin järjestämä tapahtuma, jolla kerätään varoja rannikkovesien ja Itämeren hyväksi.

Tapahtuma on järjestetty vuodesta 2013 alkaen aina lokakuun ensimmäisenä sunnuntaina. Kimmoke soudun järjestämiseen saatiin Itämerihaasteesta, jonka Helsingin  ja  Turun  kaupungit  käynnistivät  2007  sitouduttuaan  vapaaehtoisiin  toimiin  rannikkovesien  ja  koko  Itämeren  hyväksi.  Silakkasoutuidean vastauksena haasteeseen esitti ensimmäisenä Markku  Juhola  Hausjärven-Riihimäen rotaryklubista. Järjestelyistä vastaavat rotaryklubit ovat Finlandia Hall Helsinki, Hausjärvi-Riihimäki, Herttoniemi, Pasila ja Vantaa-Myyrmäki.

Silakkasoudun avulla kerätyillä varoilla on voitu kehittää jatkuvatoimista vedenlaadun seurantaa Vantaanjoen ja Helsingin seudun vesiensuojeluyhdistyksen kautta. Tiheillä mittauksilla voidaan osoittaa kuormittavimmat toimet ja ajankohdat sekä suunnata kuormituksen vähentämistoimia oikein.

Lue lisää Silakkasoudusta ja tule mukaan soutamaan!