Karttaa ei ole saatavissa

Päiväys ja aika

04.08.2023 - 05.08.2023
11:00 - 21:00

Elokuussa Suomeen liitää laivueellinen pienlentokoneita eri puolilta Eurooppaa, kun ilmailevien rotareiden International Fellowship of Flying Rotarians, eli IFFR, pitää Fly-In -tapaamisen. Tapahtuman yhteydessä järjestetään kaikille rotareille avoin yleisöluento sekä illallisristeily.

Elämme aikaa jolloin totuttu maailmanjärjestys on muutospaineen alla. Isot maat kisaavat kansakuntien sieluista ja myös demokratiaan perustuvaa yhteiskuntamallia haastetaan. Venäjän hyökkäys Ukrainaan herätti meidät viimeistään näkemään, että myös Pohjoismaiden asema muuttuu.

Puolueettomuuspolitiikkaa pitkään noudattaneet Suomi ja Ruotsi ovat molemmat hakeutuneet NATO:n jäseniksi ja Suomi on jo jäseneksi hyväksytty. Historiallista on, että kaikki Pohjoismaat tulevat olemaan saman puolustusliiton jäseniä. Pohjoismainen yhteistyö on ajankohtaisempi kuin koskaan ja useammalla tasolla kuin aiemmin.

pienlentokoneen potkuri valkoisia pilviä ja sinistä taivasta
IFFR Scandinavia järjestää Fly-In tapahtuman yhteydessä yleisöluennon, jonka teemana on Pohjoismaalaisuus ja NATO. Luennon pitäjä on filosofian tohtori, Nordic West Officen toimitusjohtaja ja kansainvälisen politiikan asiantuntija Risto E.J. Penttilä. Tule mukaan kuulemaan ja keskustelemaan maailmaa muuttavista asioista. Samalla saat tietää mikä yllättävä kytkös Risto E.J. Penttilällä on lentämiseen. Koska paikkoja on rajoitetusti edellyttää osallistuminen ilmoittautumista.

Pohjoismaalaisuus ja NATO, Risto E.J. Penttilän yleisöluento
Aika: perjantai 4. elokuuta klo. 11.00.
Paikka: Keskuskirjasto Oodi, Maijansali, 1. kerros

Ilmoittautuminen: Ilmoittautuminen 30.6 mennessä: https://forms.gle/WwNXeTKP9Ry7zgaQA
Muuta: Tilaisuus on englanninkielinen ja maksuton. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Rotary- ja ilmailuhenkinen illallisristeily
Meillä on myös ilo kutsua rotarit mukaan IFFR Fly-In lauantain 5. elokuuta iltaristeilylle Helsingin kauniiseen saaristoon. Risteily tehdään Royal Line m/s King aluksella Helsingin Kauppatorilta, jonne myös paluu. Kansainvälisyyden, ilmailu- ja hyvähenkisyyden lisäksi tarjolla on Helsingin kaunis saaristo sekä hyvä saaristolaispöytä monine herkkuineen. Kaunista säätä emme pysty takaamaan, mutta lentäjinä toivomme sen suhteen aina parasta. Risteilylle on rajattu osallistujamäärä ja sille pitää ilmoittautua.

Aika: lauantai 5. elokuuta klo. 18:00 – 21:00
Paikka: Royal Line m/s King, lähtö ja saapuminen Helsingin Kauppatori
Hinta: 60,- per henkilö sisältäen risteilyn ja illallisen noutopöydästä. Hintaan sisältyy vesi ja
kahvi/tee. Aluksella on baari, josta voi ostaa ruokajuomaa maun ja mieltymysten
mukaan. Esim. viinipullon (75 cl) hinta n. 40,- eur.

Maksu: Maksu 60,- per henkilö suoritetaan IFFR tilille FI79 1590 3500 6237 13 etukäteen. Viestikenttään merkintä ”Risteily” ja osallistujien nimet. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen ja maksu takaavat paikan.

Mikä IFFR?
Rotaryt kokoontuvat yhteen paitsi Klubeissa myös Fellowshipeissa. Rotaryn Fellowshipit keräävät kansainvälisesti yhteen rotareita, jotka jakavat yhteisen kiinnostuksen jotakin asiaa tai harrastusta kohtaan. Yksi tällainen Fellowship on International Fellowship of Flying Rotarians, eli IFFR, jossa yhdistävä asia on kiinnostus lentämiseen. IFFR:n Skandinaavinen jaos järjestää Fly-In 2023 tapahtuman elokuussa ensimmäisenä viikonloppuna Nummelaan ja Helsinkiin. IFFR jäsenet lentävät Nummelaan yleisilmailukoneilla. Tilaisuuteen on ilmoittautunut 13 konekuntaa, muutamaa lisää odotetaan. Pitkämatkalaiset tulevat Iso-Britanniasta ja Euroopasta, Pohjoismaista on useampia koneita. IFFR jäsenet jakavat rotariuden lisäksi kiinnostuksen lentämiseen ja kaikkeen mikä siihen liittyy. IFFR:n puitteissa järjestetään maailmanlaajuisesti Fly-In tapahtumia, lentämiseen liittyviä esitelmiä ja, koska kyse on Rotary:sta, hyväntekeväisyys on keskeinen osa toimintaa.

Erik Rosenlew
erik.rosenlew@gmail.com
040 525 6030 (myös Whatsapp)