Kuvernöörin kuukausikirje, toukokuu 2024

Suomessa on tilastojen mukaan yli 100 000 rekisteröityä yhdistystä. Yhdistysten lukumäärä on kuitenkin isompi, sillä yhdistysten ei ole pakko rekisteröityä. Näiden rekisteröityjen yhdistysten piiriin kuuluvat rotarypiirimme ja sen klubit. Suomessa yhdistysten toimintaa säätelee yhdistyslaki ja klubien omat säännöt. Yhdistyslailla ja säännöillä vahvistetaan yhdistysten demokratia, toiminnan läpinäkyvyys ja jäsenten oikeudet ja velvollisuudet. Virossa on myös omat linjauksensa yhdistystoiminnalle.

Eri yhdistykset kokoavat yhteen erilaisia ihmisiä, joilla on joko sama harrastus tai sama aatemaailma ja samat päämäärät toiminnassa. Rotarytoiminta on harrastus ja vapaaehtoistoimintaa, jossa tavoitteena on tehdä hyvää, tehdä työtä rotareiden seitsemän fokusalueen, päämäärien saavuttamiseksi. Rotareiden arvoina on mm. ystävyys, toinen toisemme tukeminen ja uuden oppiminen, verkostoituminen sekä kansainvälisten yhteyksien ylläpito ja luominen. Klubien jäsenet antavat aikaa ja työpanostaan palkatta yhteisten päämäärien ja tavoitteiden eteen. Tämä tuo hyvää mieltä myös itse tekijöille ja toimijoille.

Liittyessämme rotareihin olemme hyväksyneet rotareiden arvot ja päämäärät. Olemme siis yksimielisiä isoista asioista. Klubitasolla meillä on kuitenkin suuri vapaus määritellä ja päättää tekemisestämme, palveluprojekteista ja kokoussisällöistä ja muista toiminnoista. Näin jokainen klubi voi löytää omanlaistaan ja omalle alueelle ja jäsenten kiinnostukseen liittyvää toimintaa.

Vaikka Suomessa on valtava määrä erilaisia yhdistyksiä, on monen yhdistyksen jäsenmäärä hiipunut tai se ei ainakaan kasva. Myös omassa rotary-yhteisössämme olemme myös jo jonkin aikaa kantaneet huolta uusien jäsenten saamisesta klubeihin. Miten saada ihmiset kiinnostumaan rotareista ja rotaritoiminnasta? Tähän ei ole yhtä selkeää vastausta vaan jokaisen klubin tulee pohtia omaa aluettaan ja potentiaalisia jäseniä. Eräällä klubikäynnillä minulle heitettiin ajatus, että rotarytoiminta sopii parhaiten heille, jotka jo alkavat jäähdytellä työelämässä. Ehkä? Toisaalta voisimme pohtia kuinka moni tietää mitä rotarit tekevät ja miksi kokoontuvat viikoittain. Pitäisikö meidän olla näkyvämpiä? Pitäisikö toimia enemmän ulkona kuin sisällä kokoushuoneissa? Näihin kysymyksiin ei ole yhtä vastausta mutta näitä kannattaa pohtia.

Meillä on tulossa kaksi merkittävää rotarytapahtumaa. Rotarytoiminta täyttää 120 vuotta ensi vuonna. Toisaalta ensimmäisen rotaryklubin perustamisesta Suomeen tulee kuluneeksi 100 vuotta joulukuussa 2026. Nämä ovat tapahtumia, jotka antavat meille
mahdollisuuden näkyvyyteen sekä valtakunnantason mediassa että paikallisesti. Tehdään siis joukolla rotarytoiminta tutuksi. Huhtikuun viimeisenä viikonloppuna piirimme virallinen kevätkokous, piirineuvottelu ja konferenssi pidettiin Nuuksiossa. Oli upeaa, että paikalla oli noin 60 rotaria eri klubeista.

Kokouksessa hyväksyimme tulevan rotaryvuoden toimintasuunnitelman, piirijohtosuunnitelman ja talousarvion. Paikalla oli myös upea joukko vaihto-oppilaita eri maista. He innostuivat Nuuksion luonnosta ja kävelyretkestä kotaan ja laavulle. Kokousasiat ei heitä hirveästi innostaneet mutta ymmärsivät kun kerroimme että näin yhdistykset toimivat. Vaihto-oppilastoiminta on todella rotareiden jalokivi, jota kannattaa pitää yllä. On hienoa kohdata innostuneita, kansainvälisiä nuoria.

Me rotarit voimme luoda omaan yhteisöömme hyvää tahtoa. Auttaa kanssakulkijoita ja vaikuttaa että yhteisöissämme jokaisella olisi hyvä olla. Tämän vuoden teema- Luodaan toivoa maailmaan on todella tärkeä, kun maailmassa räjähtelee ja monet nuoret ja lapset
voivat huonosti.