Sukkia hyvään tarkoitukseen

Kuuntelin erään kokouksemme alkua odotellessa, miten klubin käsityöihmiset kertoivat meneillään olevista sukka- ja villapaitaprojekteistaan ja naureskelivat, että tämähän on kuin Novan käsityökerho. Itse en ole mikään erityinen käsityöihminen, mutta ajatus jäi kutkuttamaan mieltäni.

Miksikäs ei, käsitöillä voi tehdä hyvää! Pohdin, että entäpä joNovan kutojats Tammer Nova rotaryklubin kutojat voisivatkin kutoa sukkia hyvään tarkoitukseen. Samaan aikaan julkisuudessa keskusteltiin nuorten yhä lisääntyvistä mielenterveyden häiriöistä. Kerroin ideani klubimme jäsenelle Susanna Lohiniemelle ja hän innostui heti lupautuen vetämään Novan Kutojat -ryhmää. Kun Tammer Novan kausi 2021 -2022 avattiin viikkokokouksessamme 3.8. Nekalan siirtolapuutarhalla, käynnistettiin myös Novan Kutojien toiminta. Jokainen voi kutoa sukkia omaan tahtiinsa syksyn aikana. Joulukuussa, kun klubimme vierailee TAYS:n  nuorisopsykiatrian yksikköön tutustumassa, meillä on varmasti tuliaisia mukanamme. Nuorisopsykiatrian yksikön nuoret potilaat saavat meiltä viestin: olet tärkeä, haluamme muistaa ja ajatella juuri Sinua! Yhteiskunnassamme on liikaa nuoria, jotka kokevat yksinäisyyttä, ulkopuolisuutta ja vaille jäämistä.

Ensimmäiset ohjeet jäsenille on jaettu. Ryhmälle on perustettu WhatsApp ryhmä, jossa kaikki voivat kertoa edistymisestään ja vaihtaa ideoita tai kysellä vinkkejä ja neuvoja toinen toisiltaan. Susanna auttaa myös klubimme niitä jäseniä, joilla kutominen ei ole välttämättä ihan hanskassa. Tammer Novalaiset saavat Susannalta apua ja oppia ”neuvontaklinikalla”. Ensimmäisellä neuvontaklinikkatapaamisella kohtasivat taitavat kutojat ja vasta-alkajat. Vinkkejä ja ideoita jaettiin toinen toisilleen ja iloinen yhdessäolo siivitti puikkojen suihkinaa.

Ideastamme ovat innostuneet muutkin ja jo nyt olemme saaneet viestejä yksittäisiltä henkilöiltä, jotka haluavat osallistua projektiimme sukat kutoen. Ensimmäisenä mukaan projektiimme ilmoittautui Rotaract Tampere!

Lahjoitetut langatIloitsemme siitä, että Citymarket lahjoitti meille 20 kerää lankoja. Projektimme kuulumisia kerrotaan syksyn aikana facebook -sivuillamme

Äitini neuvoi aina, että jalat täytyy pitää lämpiminä, niin pysyy terveenä. Uskon, että tällä projektillamme lämpö tuntuu myös meidän jokaisen sydämessä.

Kaija Reiman-Salminen
presidentti