Nuorisovaihto

Suomen Rotarypalvelun nuorisovaihdon monipiiriorganisaatio järjestää Suomen Rotaryn nuorisovaihtotoiminnan. Vuosittain piiristämme lähtee lukuisia nuoria vaihtoon ja vastaavasti nuoria saapuu maahamme eri puolilta maapalloa. Nuorisovaihto on palvelutoimintamme näkyvin toimintamuoto.

Kaudella 2022 – 2023 piiristämme on hakeutunut vuosivaihtoon 27 nuorta, kesävaihtoon 17 nuorta ja kansainväliseen leirivaihtoon 3 nuorta. Suosittujen Yhdysvaltojen, Kanadan ja Australian rinnalle on vahvasti noussut Eurooppa eri maineen, myös Latinalainen Amerikka ja Kaukoitä kiinnostavat. Tulevalle kaudelle (2023-2024) vuosivaihtoon on hakeutunut 19 oppilasta ja kesävaihtoon 10 oppilasta.

Piirissämme myös järjestetään eri teemoihin keskittyviä leirivaihtoja. Mäntän klubin järjestämän Art & Nature 2018 -kesäleirillä nuoret viettivät Suomessa kymmenen päivää. He asuivat ensimmäiset päivät perhemajoituksessa tutustuen suomalaiseen arkeen. Lopuksi kaikki nuoret majoittuvat maalaismaisemassa, järven rannalla, Peltolan luomutilalla. Ähtärin eläinpuiston, Karhumäen tilan savusaunan ja ongella käymisen lisäksi nuoret tutustuivat taiteeseen: maalasivat räsymattoja kaupungin katuihin, opettelivat huovuttamaan sekä vierailivat mm. Serlachius-museoissa, Pekilon kuvataideviikoilla ja Mäntän Musiikkijuhlilla. Suomalainen tapa asua ja elää yhdistyi Mänttä-Vilppulan nuorisoleirillä luontevan rotarymaisesti kansainväliseen yhdessäoloon.

Clean Water Youtube study tour 2019
Asikkalan rotaryklubi järjesti kesällä 2019 ensimmäistä kertaa kansainvälisen nuorten vesiaiheisen videoleirin, johon on hakemusten perusteella valittu 20 nuorta (16-19 vuotta). Mukana on nuoria 13 maasta Euroopasta, Yhdysvalloista ja Aasiasta. Leirin suojelijana toimi Asikkalan kunnanjohtaja Rinna Ikola-Norrbacka.

Clean water camp Asikkala 2019

Lue lisää nuorisopalvelusta ja Rotaryn nuorisovaihdosta

Rotex-toiminta yhdistää entisiä vuosivaihto-oppilaita. Rotexit auttavat monipiiriä ja piirejä lähtevien vaihto-oppilaiden opastamisessa ja saapuvien tukihenkilöinä. He voivat toimia myös tutoreina kesäleireillä, nuorisovaihdon järjestämillä matkoilla ja saapuvien oppilaiden orientaatioleireillä. Rotex toimii Suomen Rotarypalvelun nuorisovaihdon monipiiriorganisaation alaisuudessa ja rotexit noudattavat Rotaryn sääntöjä.

piirin 1390 nuorisovaihtotoimintaa koordinoi
Arto Jäppinen (Lahti-Laune)