Yksi rotarytoiminnan näkyvä muoto on nuorisovaihdon organisointi. Rotarykaudella 2024-2025 Lahden Rotaryklubin ja Nastolan Rotaryklubin yhteiseksi vaihto-oppilaaksi saapuu yksi nuori maailmalta. Meiltä puuttuu vielä 2 isäntäperhettä, yhden olemme jo löytäneet.

Kiinnostaako Sinua, perhettäsi, lapsiesi perheitä, tai laajaa verkostoasi (ystävät, sukulaiset, liikekumppanit, työtoverit jne.) tarjota koti nuorisovaihtoon tulevalle vaihto-oppilaallemme ajalla

1) joulukuu 2024 – maaliskuu 2025 tai
2) maaliskuu 2025 – kesäkuu 2025.

Myös lyhyemmät ajat ovat mahdollisia.

Rotaryklubimme (Lahti ja Nastola) huolehtivat mm. saapuvan vaihto-oppilaan koulukustannuksista. Nuori saa myös pientä kuukausirahaa rotaryklubiltaan. Vastaanottava perhe ottaa nuoren perheenjäsenekseen. Perhe ei saa rahallista korvausta nuoren ylläpidosta. Sen sijaan tulee mahdollisuus tarjota koti, tutustua uuteen kulttuuriin ja oppia kieltä. Nuori on vaihtovuoden aikana yleensä kolmessa perheessä, noin neljä kuukautta jokaisessa, joten saapuville vaihto-oppilaille tarvitaan jatkuvasti isäntäperheitä.

Kun haluat tarjota turvallisen kodin Suomeen saapuvalle nuorelle, ota yhteyttä klubimme nuorisovaihtoasiamieheen, Juha Virtalaan, puh. 040 5538682, juha.virtala(a)dnainternet.net. Rotaryn nuorisovaihto on valvottua ja sertifioitua toimintaa. Lisätietoja löydät Rotaryn nuorisovaihdon sivulta www.rye.fi.

Huomioithan vielä, että isäntäperheen tärkein tehtävä on olla läsnä vaihto-oppilaan elämässä ja tarjota hänelle koti kaukana kotoa. Perheet ovat nyky-yhteiskunnassa kovin monimuotoisia ja niinpä myös isäntäperheiksi sopivat monenlaiset perheet. Usein ajatellaan, että perheessä pitäisi olla omia teini-ikäisiä nuoria, jotta se olisi sopiva isännöimään vaihto-oppilasta. Se ei kuitenkaan ole vaatimuksena, sillä kokemus on osoittanut, että monissa eri elämäntilanteissa olevat perheet onnistuvat tehtävässä, mikäli heillä vain on mahdollisuus antaa aikaa ja olla läsnä oppilaalle. Siis muistakaa, eläkeläisetkin, joiden omat lapset ovat jo lähteneet kotoa tai lapsettomat parit ovat hyviä isäntäperheitä.