Keitä olemme

Lahden Rotaryklubi on aktiivinen lahtelainen rotaryklubi. Kokoonnumme joka perjantai lounaskokoukseen klo 11.45-13.00 Ravintola Taivaanrannan Kellarikabinettiin tapaamaan toisiamme, kuulemaan kiinnostavia esitelmiä ja edistämään hyvää omalla paikkakunnallamme. Tuemme kansainvälisen Rotaryn humanitaarisia projekteja mm. tekemällä rahalahjoituksia Rotarysäätiön kautta. Osallistumme aktiivisesti nuorisovaihtoon ja RYLA-toimintaan (Rotary Youth Leadership Awards), sekä edistämme lähiseudun hyvinvointia erilaisissa paikallisissa projekteissa yhdessä muiden Lahden alueen rotaryklubien kanssa.

Lahden Rotaryklubi on hyväksytty Rotary Internationalin jäseneksi 4.6.1945. Klubimme on siten Suomen 13. vanhin rotaryklubi, ja Lahden vanhin klubi. Klubissamme on 44 jäsentä ja 3 kunniajäsentä. Olemme osa piiriä 1390.

Harrastus, jolla on tarkoitus

Olemme keskittyneet nuorisovaihdon tukemiseen. Järjestämme nuoria Rotaryn kansainväliseen kokovuotiseen nuorisovaihtoon tarvittaessa yhteistyössä muiden Lahtelaisten klubien kanssa. Meidän mielestämme nuorisovaihto on mitä parhainta ruohonjuuritason kansainvälistymis- ja rauhankasvatusta.

Toinen keskeinen projektimme on opiskelijoiden johtamistaitojen kehittäminen erilaisin paikallisin projektein (RYLA).

Nostamme myös esiin tärkeitä sosiaalisia kehittämistarpeita. Rotarysäätiölahjoituksissamme klubimme on kohdentanut lahjoituksiaan rotaryn keskittämisalueista erityisesti puhdas vesi ja sanitaatio -hankkeisiin. Meillä on myös kuukausittain tuettava kummilapsi Perussa.

Paikallisesti olemme mukana järjestämässä vuosittain Joulupuu -keräystä vähävaraisten joululahjoihin lahjakorttien muodossa. Samoin olemme tukeneet rahallisesti paikallisia projekteja mm. Pelastusarmeijan Lahden Osastoa, kohteena paikallisesti Lahden ja Hollolan alueen kaikkein vähävaraisimmat perheet ja henkilöt. Möys Lahteen ja lähialueille saapuneet pakolaiset ovat saaneet paikallisesti apuamme. Olemme myös lahjoittaneet paikallisesti vesireppuja Lahden alueen kouluille. Muutoinkin haluamme edistää ympäristökasvatusta ja ympäristön tilaa. Nykyisen presidenttimme erääänä painotuksena viikkokouksiemme esitelmien osalta onkin kiertotalous.

Pidämme arvossa kansainvälisen Rotary Internationalin ponnisteluja ja järjestön arvokasta työtä muun muassa polion hävittämiseksi maapallolta. Pelkästään tähän työhön Rotary on suunnannut runsaasti vapaaehtoisvoimaa sekä yli 1,2 miljardia US-dollaria.

Vaikuttava kansainvälinen verkosto

Rotary on Chicagossa 23.2.1905 perustettu kansainvälinen palvelu- ja hyväntekeväisyysorganisaatio. Rotary Internationalin kotipaikka on Evanston, USA:n osavaltiossa Illinoisissa. Tunnuslauseemme on Palvelu itsekkyyden edelle (Service Above Self).

Rotaryyn kuuluu 1,2 miljoona jäsentä 35 000 klubissa yli 200 maassa. Rotary on merkittävä kansainvälinen palvelu- ja hyväntekeväisyysjärjestö. Suomessa on viisi rotarypiiriä, joihin kuuluu Suomen lisäksi Viro. Suomessa ja Virossa on yhteensä 300 klubia, joissa runsaat 10 000 rotaria.

Testaa rotarytietoutesi:

Kokoontumistiedot