Klubin historia

Rotary saapuu Lahteen

Suomen ensimmäiset rotaryklubit perustettiin Helsinkiin 1926 ja Turkuun 1929. Seuraavalla vuosikymmenellä klubeja syntyi Viipuriin, Tampereelle, Ouluun, Vaasaan, Poriin ja Hämeenlinnaan.

Sota pysäytti rotaryliikkeen etenemisen vuosiksi 1940 – 1944. Välirauhan aikana keväällä 1941 hämeenlinnalaiset rotarit ryhtyivät toimeen rotaryklubin perustamiseksi Lahteen. Puuhamiehenä oli innokas rotari, maaherra Sigurd Mattson. Hän kutsui koolle valmistelevan kokouksen, johon osallistuivat mm. kaupunginvaltuuston puheenjohtaja K. T. Numminen, kaupunginjohtaja Uuno Takki, pastori Ensio Partanen ja insinööri Arvi Hauvonen.

Jatkosodan jalkoihin jäänyt hanke nousi uudelleen esille välittömästi sodan loputtua syksyllä 1944. Saatujen tietojen perusteella aloite tuli piirikuvernööri Jon Hartmanilta. Hartman lähestyi kirjeellä lahtelaista asianajajaa Kaarlo V. Holmaa lokakuussa 1944, jossa hän viittaa Holmalta kuukautta aikaisemmin saatuun kirjeeseen Holmalta. Hartman toteaa, että Lahdessa löytynee mahdollisuuksia saada rotaryklubi perustettua. Samalla Hartman tiedusteli Holmalta ”ottaisitteko vastaan toimen valtuutettuna työskennellä asian hyväksi”.

Rotarykuvernööri Hartman esittämät perustelut olivat varmasti osaltaan vaikuttamassa siihen, että vuonna 1945 Suomeen perustettiin kahdeksan uutta klubia eli yhtä monta kuin 1920- ja 1930-luvulla yhteensä.

Jostain syystä Holma ei vastannut piirikuvernöörin kirjeeseen. Marraskuun 18. päivänä Hartman lähetti uuden kirjeen, jossa hän pyysi Holmaa ehdottamaan tilalleen jonkun soveliaan henkilön, ellei hän itse tahtonut ottaa rotaryklubin muodostamista vaivakseen. Historia ei kerro toimiko Holman Hartmanin pyytämällä tavalla, mutta hän oli kuitenkin 17 muun lahtelaisen vaikuttajan kanssa perustamassa Lahden rotaryklubia toukokuussa 1945.

Knut J. Vuorimiehen ja Artturi Arjalan lisäksi klubin perustavaan kokoukseen Lahden Seurahuoneella 12. toukokuuta 1945 osallistuivat seuraavat henkilöt: tohtori Eino Arvela, tehtailija Aukusti Asko-Avonius, insinööri Arvi Hauvonen, varatuomari Kaarlo V. Holma, apteekkari Antero Hyttinen, lehtori Yrjö Kaloniemi, varatuomari Ossi Kivekäs, insinööri Torsten Lindroos, johtaja Allan Ljungberg, eversti Gustav Magnusson, tehtailija Jussi Mononen, dipl.ins. Pauli Mustakallio, fil. maisteri Eino Niittynen, liikennetarkastaja Eero Pinomaa, kauppat. kand. Leo Valtari ja johtaja Åke Wahlroos.

Helsingin rotaryklubista paikalla olivat professori Kaarlo Kaira ja insinööri Paul Thorwall, Hämeenlinnasta maaherra Sigurd Mattson, tilanomistaja Erik Grenman ja kauppat. kand. Väinö V. Virtanen. Puheenjohtajana toimi maaherra Mattson. Näin syntyi Suomen 13. rotaryklubi – 12., jos Viipuria ei lasketa mukaan. Rotary matrikkelin mukaan kummina toimi Helsingin klubi, mutta ensimmäisen vuosikertomuksen mukaan olisi ollut Hämeenlinnan klubi.

Lahden rotaryklubin ensimmäinen presidentti oli hankkeen puuhamies, pankinjohtaja Knut J. Vuorimies. RI:n jäseneksi Lahden rotaryklubi hyväksyttiin 4.6.1945 numerolla 6008. Ensimmäinen lounaskokous pidettiin keskiviikkona Lahden Seurahuoneella 19. syyskuuta 1945. Myöhemmin lounaskokous siirtyi perjantaille.

Lähde: Hyvän tuulen klubi – Lahden rotaryklubi 1945-1995

Kokoontumistiedot