Isäntäperheeksi

Kiinnostaako sinua tarjota koti nuorisovaihtoon tulevalle?

Hyvä ystävä,

Kiinnostaako Sinua, perhettäsi, lapsiesi perheitä, tai laajaa verkostoasi (ystävät, sukulaiset, liikekumppanit, työtoverit jne.) tarjota koti nuorisovaihtoon tulevalle vaihto-oppilaallemme kaudella 2024-2025?

Miksi isäntäperheeksi

Yksi rotarytoiminnan näkyvä muoto on nuorisovaihdon organisointi. Rotarykaudella 2024-2025 Lahden Rotaryklubin ja Nastolan Rotaryklubin yhteiseksi vaihto-oppilaaksi saapuu yksi nuori maailmalta. Kiinnostaisiko sinua tarjota hänelle koti noin 3-4 kuukaudeksi ajanjaksolla elokuun alkupuoli 2024 – toukokuun loppu (kesäkuun alkupuoli) 2025. Myös lyhyempikin aika mahdollinen.

Ota yhteyttä nuorisovaihtoasiamies Juha Virtala, puh. 040 5538682, juha.virtala(a)dnainternet.net

Rotaryklubimme (Lahti ja Nastola) huolehtivat mm. saapuvan vaihto-oppilaan koulukustannuksista. Nuori saa myös pientä kuukausirahaa rotaryklubiltaan. Vastaanottava perhe ottaa nuoren perheenjäsenekseen. Perhe ei saa rahallista korvausta nuoren ylläpidosta. Sen sijaan tulee mahdollisuus tarjota koti, tutustua uuteen kulttuuriin ja oppia kieltä. Nuori on vaihtovuoden aikana yleensä kolmessa perheessä, noin neljä kuukautta jokaisessa, joten saapuville vaihto-oppilaille tarvitaan jatkuvasti isäntäperheitä.

Kun haluat tarjota turvallisen kodin Suomeen saapuvalle nuorelle, ota yhteyttä klubimme nuorisovaihtoasiamieheen. Rotaryn nuorisovaihto on valvottua ja sertifioitua toimintaa. Lisätietoja Rotaryn nuorisovaihdon sivulta www.rye.fi

Vaihtovuoden yksi tavoite on vaihto-oppilaan suomenkielen oppiminen, eli voitte puhua reilusti suomea vaihto-oppilaan kanssa.

HYÖTY ISÄNTÄPERHEELLE:

Isäntäperhe saa näin vieraan kielen ”opettajan” ja pääsee samalla tutustumaan vaihto-oppilaan omaan kulttuuriin, matkailuun, maantieteeseen ja maan tapoihin.

Isäntäperheen tärkein tehtävä on olla läsnä vaihto-oppilaan elämässä ja tarjota hänelle koti kaukana kotoa. Perheet ovat nyky-yhteiskunnassa kovin monimuotoisia ja niinpä myös isäntäperheiksi sopivat monenlaiset perheet. Usein ajatellaan, että perheessä pitäisi olla omia teini-ikäisiä nuoria, jotta se olisi sopiva isännöimään vaihto-oppilasta. Se ei kuitenkaan ole vaatimuksena, sillä kokemus on osoittanut, että monissa eri elämäntilanteissa olevat perheet onnistuvat tehtävässä, mikäli heillä vain on mahdollisuus antaa aikaa ja olla läsnä oppilaalle. Siis muistakaa, eläkeläisetkin, joilta on jo omat lapset lähteneet kotoa tai lapsettomat paritkin ovat hyviä isäntäperheitä.

Isäntäperheiden haastatteluja löytyy Instagramistamme.

Haastattelu osa 1, osa 2 ja osa 3

Kokoontumistiedot