Kuvernöörin kuukausikirje, kesäkuu 2024

Onko meillä toivoa? Näin kysyttiin eräässä korkean tason seminaarissa, jossa puhuttiin kansainvälisestä tilanteesta ja oikeudesta. Yhteenvetona akateemikkojen vastauksista voin kertoa, että jokainen heistä korosti yhdessä tekemistä, yhdessä vaikuttamista sekä toinen toistemme tukemista ja kannustamista. Puhujat myös kannustivat toimimaan rohkeasti ja tulevaisuuteen luottaen. Näin teemme paremman maailman ja vahvistamme yhteisöjämme, luomme toivoa ja vahvistamme jaksamistamme tässä maailman kriisien keskellä.

Seminaarissa kuullut puheenvuorot olivat kuin rotareiden pääteesi – Palvelu itsekkyyden edelle.

Suvivirret ovat kaikuneet kouluissa ja suuri joukko lapsia ja nuoria on siirtynyt kesälaitumille. Työssäkäyvillä rotareilla häämöttää myös loma-aika. Myös rotarien klubitoiminta pitää pienen kesätauon, vain kerätäkseen voimia uuteen rotaryvuoteen. Klubeissa ketjut vaihtuvat tuleville presidenteille ja tulevan vuoden suunnitelmat ja tekemiset on päätetty tai ainakin hyvin suunniteltu. Klubissa jokainen jäsen on tärkeä ja jokaista jäsentä tarvitaan taas uuden rotaryvuoden toimintaa käynnistettäessä. Yhä edelleen kannustan klubeja yhteistyöhön ja yhdessä tekemiseen sekä yhteistyökumppaneiden hankkimiseen. Näin saamme lisää voimavaroja ja vahvaa, näkyvää toimintaa.

Kuvernöörin ketjut vaihdetaan kesäkuun lopulla Tallinnassa. Aune Past ottaa vastuu piirimme toiminnasta, toki yhdessä piirineuvoston kanssa. Minulle kulunut, nyt päättyvä rotaryvuosi, on ollut mielenkiintoinen. On ollut huikeaa tavata osaavia, taitavia ja sitoutuneita rotareita eri puolella piiriämme. Vuoden aikana olen saanut risuja ja porkkanoita. Kiitän niistä kaikista, ne kaikki vievät
asioita eteenpäin.

Noin vuosi sitten minulta kysyttiin mitä haluaisin, että kuvernöörivuoteni aikana olisi tapahtunut järjestössämme. Sanoin tuolloin, että toivoisin meiltä enemmän näkyvyyttä, ulostuloja. En tietenkään osaa täysin arvioida onko tätä kehitystä tapahtunut. Julkisuudessa on kuitenkin näkynyt nuorisovaihtomme, luodaan toivoa maailmaan -hankkeet ja monen klubin vuosijuhlat ovat saaneet myös näkyvyyttä. Voimme kuitenkin edelleen parantaa.

Kiitos klubit, rotarit, piirineuvosto ja piirimme kaikki toimikunnat kuluneesta rotaryvuodesta ja rotaryaatteen ja hengen ylläpitämisestä. Tästä on hyvä jatkaa.

Hyvää kesää!