Pasilan rotaryklubissa vaikuttava tulevan kauden kuvernöörimme Ritva Semi on eläkkeellä oleva OAJ:n erityisasiantuntija. Työelämänsä hän on puurtanut kansainvälisten asioiden ja koulutuspolitiikan parissa. Nämä aiheet ovat myös rotaritoiminnassa hänen sydäntänsä lähellä.

”Liityin rotareihin 15 vuotta sitten sen myötä, että Pasilan klubi aloitti projektin Namibian Martti Ahtisaari -koulun kanssa”, Semi kertoo. Monien käytännön hankkeiden lisäksi Semi on toiminut klubin presidenttinä kaksi vuotta sitten.

Omana kuvernöörikautenaan Semi haluaa antaa erityispainon yhdessä tekemiselle. Se on ollut häntä leimaava toimintatapa myös työelämässä.

”Sovitaan asioista yhdessä. Otetaan vastuuta ja osallistutaan. Osallistetaan muut mukaan, innostutaan ja innostetaan”, Semi kuvailee. Hän haluaa tarjota klubeille hyvät toiminnan raamit mutta korostaa, että jokainen klubi on erilainen, ja juuri se on toiminnan suola.

”Klubit itse tietävät, mikä heille sopii. Kauhavalla voidaan myydä ja sytytellä jätkänkynttilöitä, mutta ei Pasilassa, jonne sekä tv, poliisi että palokunta kiiruhtaisivat paikalle”, Semi havainnollistaa hymyillen. Sen sijaan positiivista tunnettuutta hyvän tekemiselle Semi toivoo.

”Kaiken toimintamme pitää olla läpinäkyvää ja eettisesti kestävää. Meidän pitää tehdä hyvän tekeminen näkyväksi. Näin voimme saada uusia ihmisiä toimintaamme mukaan ja huomaamaan, miten toisten auttaminen auttaa itseäkin voimaan paremmin.”

Semin mielestä tulevan rotarivuoden teema “Create Hope in the World” on erityisen osuva juuri tässä ajassa. Toivoa ja iloa tuomme myös silloin, kun välitämme ja autamme toisia ihan omassa keskuudessakin.

”Pienetkin sanat ja teot ovat tärkeitä. Sanotaan päivää, kysytään mitä kuuluu, ja myös kuunnellaan.”

Rotarytoiminnan lisäksi Semiltä riittää aikaa myös Suomi-Namibia -seuran varapuheenjohtajuudelle ja rakkaalle harrastukselle ikonien maalaamiselle.

”Kaiken edelle menee kuitenkin perhepiiriin kuuluva kahdeksanvuotias tyttö, jonka elämässä minulla on suuri ilo olla mukana”, Semi kertoo.

Teksti: Sari-Leena Lund

Kuva: Ritva Semi