Kuva: Espoo Meren nykyinen presidentti ja Meri-Espoon tuleva presidentti Pekka Saukkonen ja Mauri Rantanen toimittamassa täydennyspakettia klubin lahjoittamaan vesireppuun Meritorin koululla.

Aloitin Espoo Meri -klubin presidenttinä syksyllä 2021. Klubin tilanne oli sellainen, että jotain oli tehtävä: Jäseniä oli vain 20 eikä uusien etsiminen ollut tuottanut tulosta useista yrityksistämme huolimatta. Suurimmaksi ongelmaksi koin Rotaryn näkyvyyden puutteen yhteisöissämme.

Ratkaisua ongelmaan lähdimme etsimään kahdella tavalla: valitsemalla projekteja, jotka herättävät kiinnostusta ja keskustelua sekä mahdollisella yhdistymisellä toisen klubin kanssa.

Projektilistalle nostimme uusiutuvan energian ja biodiversiteetin. Jälkimmäinen jalostui myöhemmin pölyttäjien elinolosuhteiden parantamiseksi kesäkukkaniittyjä perustamalla.

Yhdistymisen toisen klubin kanssa otin esille alkuvuodesta 2022 apulaiskuvernöörin koolle kutsumassa Espoon ja Kauniaisten klubien presidenttien tapaamisessa. Luontaisin ratkaisu olisi tietenkin kahden pienimmän klubin yhdistäminen.

Aloitimme projektin Kanta-Espoon klubin kanssa jo samana keväänä presidenttien vastavuoroisilla vierailuilla toistemme viikkokokouksissa. Molemminpuolinen kiinnostus ajatukselle tuntui olevan ilmassa alusta alkaen.

Uusi klubi enemmän kuin osiensa summa

Rotaryvuosi vaihtui ja Kanta-Espoossa vaihtui myös presidentti. Minua kiinnosti tämän projektin edelleen kehittäminen ja sain jatkoaikaa toiseksi vuodeksi. Syksyllä -22 perustimme Kanta-Espoon Heidi Kinnusen kanssa työryhmän, kolme jäsentä kummastakin klubista, valmistelemaan yhdistymistä.

Perinteisesti tällaisessa tilanteessa muutamia jäseniä on aina eronnut,  eli 1 + 1 onkin ollut vähemmän kuin 2. Jo ensimmäisen tapaamisemme jälkeen totesimme, että meillä on hyvät mahdollisuudet tehdä poikkeus tähän sääntöön.

Kaikki tarpeelliset asiat saatiin helposti sovituksi. Uusi klubi perustettiin sulauttamalla Espoo Meri Kanta-Espooseen. Uuden klubin nimi muodostui ottamalla yksi sana kummaltakin, eli nimeksi tuli Meri-Espoon Rotaryklubi. Uusi klubi kokoontuu tiistai-iltaisin Tapiola Gardenissa.

Kaikki muutkin käytännön asiat kuten toimintasuunnitelma, hallituksen jäsenet ja budjetti ovat valmiit. Uuden klubin ensimmäinen presidentti on Pekka Saukkonen Espoo Merestä. Kahdet ketjut vaihtuvat yksiin Bodomin kartanolla 12.6.2023. Ensimmäiset kesäkukkaniitytkin on jo kylvetty!

Lopuksi 1 + 1 sääntö: Jo tällä hetkellä Meri-Espoon klubilla on 5 jäsentä enemmän kuin aikaisemmilla yhteensä. Yksi tärkeä tekijä saattoi olla, että soitimme Heidin kanssa kaikille jäsenille ja vastasimme  heidän kysymyksiinsä. Kukaan heistä ei ilmoittanut eroavansa. Jatkossa tulemme huolehtimaan siitä, että jäsenet viihtyvät uudistuneessa klubissa.

Teksti: Mauri Rantanen / Meri-Espoon Rotaryklubi