PÄÄSIHTEERIN TIEDOTE_27.4.2020

Rotarytoimisto, 27.4.2020

PÄÄSIHTEERIN TIEDOTE 3/2020

Menettelyt vallitsevassa COVID-19 tilanteessa

Rotary International on pääsääntöisesti siirtänyt COVID-19 tilanteesta johtuvat erikoistilanteet kansallisten piirien ja sitä kautta klubien omien ratkaisujen varaan. Koska niin klubeittain kuin piireittäin olosuhteet ja mahdollisuudet kokoontua tai käyttää video/skype/keskustelualustoja vaihtelee suuresti, niin Suomen Rotarypalvelu ei voi antaa yhtenäistä toiminta mallia. Saatuihin kyselyihin olemme pyrkineet vastaaman seuraavasti.

1. Viikkokokoukset ja vastaavat tilaisuudet: Näiden osalta on syytä tarkkaan noudattaa valtioneuvoston ohjeistusta ja paikallisia määräyksi. Useimmat klubit Suomessa ovat keskeyttäneet toimintansa tänä kevätkautena, pitää korkeintaan rajoitetulla osallistujamäärällä vitjojenvaihtotilaisuuden kesäkuun aikana.

2. Vitjojenvaihto: Rotaryvuosi päättyy 30.6.2020 ja uusi valittu virkailijakunta astuu tehtäviinsä 1.7 riippumatta siitä onko ns. vitjojenvaihtotilaisuutta pidetty. Vitjojenvaihtotilaisuus on vain seremoniallinen, eikä sillä ole tehtävien siirron kannalta merkitystä.

Vitjojenvaihto on kuitenkin tapahtumana yksi klubin merkittävimpiä, koska siinä väistyvä presidentti saa ja voi avoimesti kiittää jäsenkuntaa monilla eri tavoilla. Vastaavasti uudelle virkailijakunnalle se on eräänlainen kick-off tapahtuma.

Suosituksena on, että vitjojenvaihtotilaisuutta ei jätettäisi pitämättä. Se voidaan järjestää kokousalustalla, jolloin kuvayhteydessä presidentit fyysisesti toteuttavat vaihdon muiden seuratessa etänä. Mikäli klubeilla vitjojenvaihtoon liittyy omia tapoja, joista ei haluta luopua, niin tilaisuus on syytä siirtää myöhemmäksi vaikkapa syyskauden ensimmäisen kokoontumisen yhteyteen (milloin se sitten lieneekään).

3. Myönnettävien PHF-arvojen osalta ei liene syytä siirtää niistä tiedottamista tulevaisuuteen, vaikka luovutus tapahtuisikin myöhemmin, koska näihin liittyy aina suura odotusarvoa.

4. Nuorisovaihto: Nuorisovaihtotoiminta on keskeytetty Rotaryvuodelle 2020-2021, mistä on erikseen jo tiedotettu klubien nuorisovaihtoasiamiehille ja lisätietoa saa Suomen Rotarypalvelun ja Nuorisovaihdon kotisivuilta.

5. Muut tilaisuudet: COVID-19 tilanteen takia Rotary International on perunut ensi kesäkuun alussa Havajilla pidettäväksi suunnitellun vuotuisen konvention. Oulussa syyskuussa pidettävä Nothern Northern Light GETS2020 ja Instituuttin ”kohtalosta ” ei ole vielä tietoja. Siitä tulee erikseen järjestäjiltä ajantasaista päivitystä.

Toivottavasti tässä on riittävästi näkemyksiä peruskysymyksiin ja muuta tarpeellista tietoa. Toistan, että klubien järjestämien tilaisuuksien osalta on syytä noudattaa Valtioneuvoston kulloistakin ohjeistusta ja tervettä järkeä ja, että kaikki klubit saavat näissä puitteissa itse päättää miten menettelevät toiminnan keskeytyksen osalta ja sen uudelleen aloittamisen ajankohdasta Rotaryvuonna 2020-2021.

Hyvää aurinkoista kevään jatkoa

Harry Hedman Suomen
Rotarypalvelu ry: pääsihteeri

Suomen Rotarypalvelu ry – Finlands Rotaryservice rf Suomen Rotarytoimisto, Iso Roobertinkatu 9 C 17, 00120 Helsinki Suomen Rotarypalvelun pääsihteeri – Finlands Rotaryservice generalsekreterare – Secretary General of Rotary Finland Service PDG Harry Hedman Mobile +358-40-742 8063 E-mail: harry.hedman@elisanet.fi harry.hedman@outlook.fi