Koronapandemia on muuttanut Rotaryn nuorisovaihdon toiminnan täysin kahden viime kuukauden aikana. Pandemia on laajentunut odottamattoman paljon ja odottamattoman nopeasti.

Vaihto-ohjelmiin tulleiden hakemusten käsittelyä ja vaihtopaikkojen vahvistamista on jatkettu koko ajan. Mutta samalla on jouduttu tekemään paljon työtä nyt vuosivaihdossa olevien sekä suomalaisten (OB-oppilaat) että ulkomaisten (IB-oppilaat) oppilaiden vaihtojen tilannetta selvitettäessä: voiko vaihtoa jatkaa edelleen vai pitääkö keskeyttää?

Monipiirin linjaus on ollut sama kuin RI:n linja: päätöksen vaihdon keskeyttämisestä tekee oppilas ja hänen omat vanhempansa. Muutamat piirit USA:sta, Kanadasta, Japanista ja Australiasta ovat päättäneet kuitenkin kutsua kaikki oppilaansa kotiin ja samalla lähettäneet piiristään kaikki ulkomaalaiset pois. Lisäksi Ranska ja Italia ovat suositelleet oppilaita lähtemään kotimaihinsa.

Monipiirin kirjeenvaihtajat ovat olleet jokaiseen oppilaaseen yhteydessä sekä ulkomailla että Suomessa. He ovat kyselleet heidän kuulumisiaan sekä heidän mahdollisuuttaan ja haluaan jatkaa vaihto-ohjelmaa. Suomen 120:stä OB- oppilaasta on palannut Suomeen noin 40, eniten Euroopasta. Sen sijaan kotimaihinsa on lähtenyt vain noin kaksikymmentä IB-oppilasta. Olemme voineet konsultoida myös MD Jarmo Heinäahoa tähän virustilanteeseen ja matkustamisen turvallisuuteen liittyvissä asioissa.

Pandemian vuoksi olemme joutuneet peruuttamaan valtakunnallisen koulutuksen lähteville oppilaille ja heidän vanhemmilleen. Koulutusaineiston jaamme sähköisesti ja pidämme vastaavan koulutuksen piireittäin sen jälkeen kun liikkumis- ja kokoontumis-rajoitukset sen sallivat.

Kesä- ja leirivaihdot sekä Suomessa järjestettävät leirit joudumme todennäköisesti peruuttamaan tältä kesältä.

Miten käy vuosivaihdon, ratkeaa huhtikuun aikana. Eri kohdemaiden kanssa käydään keskustelua erilaisista vaihtoehdoista. Vuosivaihdon aloitus saattaisi siirtyä lokakuulle tai jopa tammikuulle. Harmillisin vaihtoehto olisi vaihtojen peruuntuminen kokonaan.

Kaikkien hakemukset pysyvät voimassa. Tilanteen selvittyä olemme yhteydessä kaikkiin hakijoihin. Tarjoamme heille mahdollisuutta lähteä uusien vaihtoehtojen mukaisiin tai niin halutessaan ensi vuoden vastaaviin vaihtoihin.

Elämä jatkuu pandemian jälkeen. Sen vuoksi klubeissa on aloitettava jo nyt seuraavan vuoden hakijoiden etsintä.

Monipiiri on lähettänyt viikoittain tiedotteet oppilaille, heidän vanhemmilleen ja klubien NVA:lle. Tiedotteet löytyvät myöskin SR:n sivuilta Ajankohtaista-osiosta sekä nuorisovaihdon omilta sivuilta www.rye.fi.

Monipiirin jäsenet, klubien nuorisovaihtoasiamiehet ja oppilaiden perheet ovat olleet joustavia ja tehneet paljon töitä järjestelemällä asioita tässä muuttuneessa tilanteessa. Lämmin kiitos siitä kaikille.

Tässä toteutuu Rotaryn periaate Service Above Self- Palvelu itsekkyyden edelle.

Antti Salminen
Suomen Rotarypalvelu nuorisovaihdon monipiiri