Huhtikuu on rotarykalenterissa äidin ja lasten terveyden teemakuukausi. Viime aikojen tapahtumat ovat nostaneet tämänkin teeman konkreettisella tavalla tietoisuuteemme.

Sodat eri puolilla maailmaa tuhoavat ja vievät pohjaa hyvältä ja terveeltä elämältä ja tulevaisuudelta. Ukrainan sota on tuonut uhan ja tuhon lähelle meitä. On hyvä tiedostaa, että parhaillaan sotaa käydään eri puolilla maailmaa ja miljoonat ihmiset kärsivät sen seurauksista. Sota estää lasten oikeuden normaaliin elämään.

Korona on vaikuttanut paitsi fyysiseen terveyteen, se on aiheuttanut mielenterveysongelmia, eristänyt monia sosiaalisista kontakteista, heikentänyt taloutta monella tasolla.

Uudet taudit ja niiden variantit haastavat lääketiedettä ja olemme saaneet jokainen osaltamme vastaanottaa rokotteita tätäkin sairautta ennaltaehkäisemään.

Konkreettisesti tajusimme, että kun jokin henkeä uhkaava tauti ilmenee jossain päin maailmaa, voi se myös nopeasti ja helposti levitä tässä globaalissa maailmassa.

Rotarit ovat tehneet pitkään työtä polion hävittämiseksi maailmasta. Myös tähän, erityisesti lapsia uhkaavaan tautiin, on kehitetty rokote. Polio ei ole vielä hävinnyt maailmasta.

24. -30.4. vietetään teemaviikkoa, jolla muistutetaan, miten arvokasta on saada suojaa näitä tappavia ja terveyttä uhkaavia tauteja vastaan.

Lue lisää täältä.