Olemme osa kansainvälistä Rotarya

Rotary International

Rotary International tukee ja ohjaa rotareita ja klubeja Rotaryn tavoitteiden toteuttamisessa. Rotary Internationalin ylin päättävä elin on vuosikokous, jonne jokaisella klubilla on oikeus lähettää virallinen edustaja ja jonne jokaisella rotarilla on oikeus osallistua.

Rotary Internationalin keulahahmo on vuosittain vaihtuva presidentti. Rotaryvuonna 2020–21 RI:n presidenttinä on Holger Knaack. Täällä hänen ajatuksiaan toimintakaudesta.

Rotary Internationalin pääkonttori on Evanstonissa Illinoisissa lähellä Chicagoa. Pääkonttorissa työskentelee pääsihteerin johdolla noin 530 henkilöä. Pääkonttorin lisäksi Rotary Internationalilla on seitsemän aluetoimistoa eri puolilla maapalloa. Zürichissä oleva Euroopan ja Afrikan toimisto (EAO) palvelee suomalaisia rotareita.

Rotarysäätiö

Rotarysäätiö on maailman suurimpia yksityisiä hyväntekeväisyystoimijoita, joka koordinoi ja rahoittaa rotarien globaalia palvelutoimintaa. Säätiön työ perustuu vapaaehtoisiin lahjoituksiin sekä pääoman tuottoon, jotka kanavoidaan koulutusprojekteihin ja humanitaariseen avustustyöhön.

Painopistealueet

Säätiö rahoittamat projektit ja stipendit voivat olla paikallisia (piiriapurahat) tai maailmanlaajuisia. Ne liittyvät vähintään yhteen seuraavista painopistealuista:

1. Rauhantutkimus sekä konfliktien ehkäisy ja sovittelu
  2. Sairauksien ehkäisy ja hoito
  3. Vesi ja sanitaatio
  4. Äidin ja lapsen terveys
  5. Peruskoulutus sekä luku- ja kirjoitustaito
  6. Taloudellinen ja yhteiskunnallinen kehittäminen

Läpinäkyvyys ja luotettavuus on huipputasoa

Rotarysäätiö on useina vuosina saavuttanut parhaan luokituksen Charity Navigatorin suorittamassa yli 9000 hyväntekeväisyysjärjestön läpinäkyvyys- ja luotettavuusvertailussa. Rotarysäätiön vuoden 2018 vertailuraportti on nähtävissä täällä. Sivulta selviää mm. että säätiö saavutti täydet 100/100 pistettä niin taloudellisessa arvioinnissa kuin vastuullisuus- ja läpinäkyvyysarvioinnissakin. Sivulla kerrotaan myös, että säätiön vuoden 2018 liikevaihdosta 91,5% (noin 310M€) käytettiin hyväntekeväisyyskohteisiin, 2,6% hallintoon ja 5,9% varainhankinnan kustannuksiin. Rotarysäätiö on siis tutkitusti maailman kustannustehokkaimpia hyväntekeväisyysorganisaatioita. Tämä on mahdollista paljolti sen vuoksi, että suuri määrä rotareita toimii vapaaehtoisena ja ilman korvausta yhteisten tavoitteiden hyväksi.

Rotarysäätiön tulos Charity Navigatorin vertailussa vuonna 2018.

Kokoontumistiedot

Paikka:
Vakituinen kokoontumispaikkamme:
Tampereen Suomalainen Klubi
Puutarhakatu 13
33210 Tampere

Seuraa toimintakalenteriamme!
Viikkokokous voidaan pitää myös verkossa tai jossain muussa paikassa aiheen tai esim. yritysvierailun merkeissä.

Aika:
Virallinen kokousaika keskiviikkoisin klo 17.30-18.30
Jotta ennen kokousta ehtii ruokailla rauhassa, ruokailun pääsee aloittamaan jo heti viiden jälkeen.