Teksti ja kuvat Janne Hämäläinen

Helsingin Triplassa 31.1.-2.2.2020 järjestetty Rotary Forum 2020 piti sisällään monipuolista ohjelmaa. Tarjolla oli tietoiskuja Rotaract-toiminnasta ja rotaryklubien paikallisesta toiminnasta aina maailman tilaan ja maailmanlaajuisiin projekteihin saakka.

Tilaisuuden avauksessa Sang-koo Yun (Trustee of The RotaryFoundation) sekä Heikki Hiilamo, (Helsingin yliopiston sosiaalipolitiikan professori), keskustelivat rotareiden merkityksestä ja tarpeesta tulevaisuudessa. Rotary-verkosto on laaja ja hyvämaineinen. Sen tekemä työ on tärkeää ja sillä on vaikutusta. Mutta miten pysyä merkityksellisenä myös tulevaisuudessa? Eräänä ajatuksena, rotaryjärjestö voisi toimia tulevaisuudessa ”alustana” hankkeille, tarjoten muillekin kuin jäsenille mahdollisuuden osallistua sen kautta erilaisiin projekteihin.

Tämän jälkeen Charlotte Ahlberg ja Suzan Stenberg Ruotsista esittelivät Internet-pohjaisen eKlubin toimintaa. He myös kannustivat jokaista etsimään oman persoonallisuutensa rotarina. Oletko enemmän Peppi Pitkätossu, vai Albert Einstein? Kaikkia tarvitaan; niin tekijöitä kuin ideoijiakin, ja paras tulos syntyy sekoituksesta erilaisia ihmisiä.

Heidän jälkeensä ulkoministeri Pekka Haavisto kertoi tarinoita työuransa varrelta. Hänen kertomuksensa kokemuksistaan olivat mukaantempaavia. Niissä nousi kerta toisensa jälkeen esiin se, miten tärkeää konfliktinratkaisussa on kaikkien osapuolten kanssa keskusteleminen, niin (meidän näkökulmastamme) hyvien kuin pahojenkin. Jos kaikki osapuolet eivät ole saman pöydän ääressä keskustelemassa eivätkä sitoudu yhdessä sovittuun, pysyvää rauhaa on vaikea saavuttaa. Tässä on viisautta, jota voi soveltaa kaikenlaisissa konfliktitilanteissa.

Pekka Reinikainen Suomen Punaisesta Rististä esitteli ilmastonmuutosta ja sen mahdollisia seurauksia tulevaisuudessa. Näkymät olivat ankeat, jos mikään ei merkittävästi muutu nykyisissä kehityslinjoissa: Jotkin alueet maailmassa muuttuvat elinkelvottomiksi ja pakottavat suuret ihmisjoukot etsimään uutta kotia. Myrskyt voimistuvat ja aiheuttavat aiempaa suurempia tuhoja. Maailmaan on alkanut syntyä jopa kategorian 6(!) hurrikaaneja asteikolla yhdestä viiteen – nykyinen hurrikaaniasteikko on laadittu aikana, jolloin merivesi oli viileämpää, ja myrskyllä oli siten vähemmän energiaa. Tällaisen voimakkaan hurrikaanin aiheuttama tuho on totaalista, ja Reinikainen esitteli kuvia ja videoita siitä, millaista tuhoa sen iskiessä syntyy: Talot ja metsät katoavat kartalta, jäljelle jää vain raunoita. Hän myös esitteli tilastoja siitä, miten ympäristöongelmat ja poliittiset ongelmat nivoutuvat toisiinsa, ja miten vaikeaa kaikkein haavoittuvimpien maiden on parantaa tilannettaan. Ympäristöasioiden nostaminen yhdeksi rotaryjärjestön avustustoiminnan painopistealueista vaikuttaakin hyvin perustellulta.

Tämän jälkeen siirryin kuuntelemaan esityksiä rotaryjärjestön kansainvälisestä toiminnasta. Myös lyhyemmät vaihto-ohjelmat, esimerkiksi jonkin harrastuksen ympärille rakennetut, ovat olleet nuorille hienoja kokemuksia. Tarjolla on mm. pyöräilyleirejä, purjehdusleirejä, ratsastusta ja vaellusta, monen muun teeman ohella, vuodesta riippuen. Kesävaihto on myös hyvä vaihtoehto, jos vuosivaihto tuntuu liian pitkältä. Tässä vaihtomuodossa asutaan kuukausi ulkomailla toisen nuoren kanssa samanssa perheessä, ja toisen kuukauden tämä nuori asuu vaihtoon lähteneen kanssa tämän perheessä.

Sunnuntai-aamuna oli jäljellä tapahtuman päättäminen. Tilaisuuden aluksi rotaractor Kārlis Bankovičs ja Tiina-Maria Niemi pitivät esityksen Rotaract-toiminnasta. He korostivat erityisesti ikärajojen poistumista, mikä mahdollistaa jatkamisen tässä toiminnassa aiempaa vanhemmaksi. Tämä synnytti myös keskustelua siitä, miten Rotaractista siirryttäisiin jatkossakin Rotaryyn. Rotaractilla on tärkeä rooli nuorten johtamis- ja yhteistyötaitojen kehittämisessä, ja heidän ottamisessaan mukaan rotaryklubien toimintaan. Myös Sang-koo Yun toi omassa puheenvuorossaan esiin sitä, miten tärkeää nuorten saaminen mukaan on tulevaisuuden kannalta.

Kristjana Adalgeirsdóttir esitteli ShelterBox-järjestön toimintaa. ShelterBox on Iso-Britanniassa vuonna 2000 rotarien perustama hyväntekeväisyysjärjestö. Järjestön tehtäviin kuuluu hätämajoitusten ja niihin liittyvien varustetoimitusten järjestäminen luonnonkatastrofeista tai humanitaarisista kriiseistä kärsiviin kohteisiin eri puolille maailmaa.

Shelterboxin sisällön esittely

Tilaisuuden loppupuolella Suomen rotarypiirit lahjoittivat polionvastaiseen ohjelmaan 440289 euroa. Tässä yhteydessä tuotiin esiin sitä, miten paljon erilaiset ohjelmat voimistavat keräystuloksia, joissa järjestöt tai varakkaat yksityishenkilöt lahjoittavat lisää rahaa jokaista rotaryjärjestön keräämää euroa kohti — se on tämänkin suuren summan taustalla.

Polion hävittäminen sai tukea rotareilta

Tapahtuma tarjosi mielenkiintoisten ja monipuolisten esitysten ohella myös tilaisuuden tavata muita rotaryn jäseniä eri puolilta Suomea ja maailmaa. Tämä voi olla jopa foorumien parasta antia! Voimme jakaa kokemuksia ja hyvä käytäntöjä, ja viedä niitä tilaisuudesta omiin klubeihimme.

Osallistumalla ja jakamalla saamme kaikki enemmän!