Lääkäripankki

Juhani Lääkäripankissa

Yhden Klaukkalan klubin jäsenen eli Juhani Brodkinin tarinaa matkasta Rotaryssä Suomi-Venäjä-Armenia-Tansania

Suomen Rotarypalvelun (SRP) ja Lääkäripankin (RDBF= Rotary Doctor Bank Finland) toiminnassa terveydenhuollon saralla yli rajojen on yhtenä pitkään jatkuneena hankkeena ollut toiminta Afrikassa. 1990-luvun lopulla terveydenhuollon osaajia SRP kautta meni Keniaan ja Tansaniaan Skandinaviska Läkarbanken kautta. Silloin lääkäreitä, myöhemmin Ulkoministeriön tukemassa ”Health Tanzania” hankkeessa vapaaehtoisia on ollut monia terveydenhuollon osaajia; kätilöitä, terveydenhoitajia, fysioterapeutteja, lääkäreitä, hammaslääkäreitä, erikoislääkäreitä ja myös IT-osaajia ja teknikoita. Toimimaan konsultteina, opettaen ja oppien paikallisten kollegoiden kanssa, toimien etänä täältä kaukaa tai sinne paikan päälle matkustaen.

Tansanian Evankelisluterilaisen Kirkon sairaalat (ELCT Health) on ollut pääasiallinen kumppanimme, Ilembula Lutheran Hospital, ja `daktari´ Leena Pasanen siellä on ollut aina ystävällinen apu. Hauska sattumus, Leenan äiti on kotoisin samasta Kitelän kylästä Laatokan pohjoisrannalta kuin oma isäni – maailma on pieni.

Oma matkani Rotaryyn lähti bussipysäkiltä täältä Klaukkalan Mäntysalon periltä vuonna 2003, yhteisillä työmatkoilla keskusteluista Klaukkalan klubin kummini Raimo Seppälän kanssa. Raimo oli nuorisoasiamies ja innosti minut mukaan jäseneksi. Oli minulla tiistai-iltaisin toinenkin harrastus, mutta kiinnostuin Rotarystä ja mahdollisuudesta tutustua Klaukkalan porukoihin.

Seuraavana keväänä 2004 olinkin jo mukana Pietarissa hankkeessa ”Hammashoitoa Pietarin katulapsille”. Vetäjänä siinä oli Dr. Dorothy Steinert´in Medicine Arm-In-Arm USAsta. Merkittävinä kumppaneina mukana olivat myös Rotary Club White Nights St. Petersburg sekä Suomen Rotarypiirit. Suomesta meitä oli kahdeksan hammaslääkäriä. Aivan hienoa työtä, kyllä elämää muuttavaakin kohdallani.

Tiimimme paikallisen klinikan edessä.

15v lapsi hoidossa.

Volgan varrella, tsaarinaikainen naisvankila, tytöt nuoria

Seuraavan päivän potilaitamme.

Pietarin hankkeen kulut maksoi Suomen Rotarypalvelu, oma Klaukkalan klubimme on ollut myös mukana, omaa innostusta ja rahallista panostakin piti olla. Majoitus Venäjän ja Armenian projekteissa oli paikallisten rotareiden kodeissa, vieraanvaraista ja ainutlaatuisen hienoa tutustua paikallisiin. (Myös tavallisilla turistimatkoilla on mahdollisuus vierailla paikallisten klubien kokouksissa.)

2008 minua kysyttiin Suomen Rotaryn Lääkäripankin johtoryhmään suun terveydenhuollosta vastaamaan Tansanian hankkeessa. Silloin hammaslääkäreitämme meni Pohjois-Tansaniaan; Maranguun, Ndolageen ja etelässä Ilembulaan, myöhemmin Bulongwaan. Siellä toiminta oli opetuspainotteista paikallisen Dental Therapist School:in yhteydessä. Tansanian hanke on ollut Suomen Ulkoministeriön kehitysyhteistyövaroista kustannettua. Siinäkin asiantuntijoidemme tekemä työ on ollut palkatta, matkakulut on kustannettu.

Vierailulla Honourable Bishop Levis Sanga of ELCT SCD, Makete

Tansanian hankkeessa jouduimme isojen haasteiden eteen 2016, kun Rotaryn Lääkäripankin hanketta oli rakennettava aivan uusiksi vastaamaan Ulkoministeriön tarkentuneita kehityspoliittisia linjauksia. Merkittävä apu hankesuunnittelussa oli uusilla kumppanuuksilla Diakonia-ammattikorkeakoulun, Vammaiskumppanuus ry:n ja Suomen Kristillisen Lääkäriseuran kanssa. Diak on opetuksen ammattilainen, heillä on pitkä kokemus myös Tansaniasta, kuten kaikilla kumppaneilla tässä Ulkoministeriön tukemassa hankkeessa. Heidän avullaan saimme hanketukea 2017 – 2019.

Vammaisuuden huomioiminen on mukana Inuka Rehabilitation Centre kautta myös Ilembulan sairaalassa ja hoitajakoululla (IIHAS), Kristillisen Lääkäriseuran palliatiivisen hoidon hanke myös Inukassa sekä IIHAS, kuten myös IT-projektit.

Päämääränä koko Health Tanzania hankkeessa on osaamisen kasvattaminen koulutuksen kautta, Suomen kumppaneiden mukanaolon vähentäminen – emme ole paikanpäällä kovinkaan paljon, mutta olemme mukana tukemassa ja ohjaamassa koulutusta.

Keväällä 2020 aloitimme monikansallisen MIOH-Tanzania (Midwifery Initiated Oral Health) hankkeen, jossa kätilöt opetetaan tunnistamaan suutulehdukset sekä hoitoon ohjaus. Myös ravintoneuvonta on tärkeä osa hanketta. Raskauden aikaiset tulehdukset ovat riski sekä äidille että lapselle, kuten myös aliravitsemus. Malawissa tehdyssä suomalaisessa väitöskirjatutkimuksessa raskaana olevilla oli hammastulehduksia 24%:lla ja kariesta 63%:lla.

MIOH-Tanzania projektissa on kumppaneita Suomesta, Tansaniasta ja Australiasta. Pitkien etäisyyksien Australiassa MIOH mallia on toteutettu 2010 lähtien. Tansaniassa suunterveyden palveluita on harvassa, äitiysneuvoloissa odottavat äidit käyvät. Australian malli räätälöidään sopimaan Tansaniaan myös kulttuurisesti, pilotissa arvioidaan sen toimivuus ja tehdään tarvittavia muutoksia. Suunnittelu ja kaikki hanketyö tapahtuu etänä Zoom-palaverein, aikaero on pieni haaste (Sydney-Dar es Salaam-Klaukkala), uudenlaisen koulutuksen käynnistäminen sitten vielä isompi juttu.

Kansainvälisyys näissä hankkeissa antaa oman erityisen mausteensa. Rotary on vapaaehtoista, työ palkatta mutta palkitsevaa.

Juhani Brodkin
DDS