Nuorisovaihto

Vaihto-oppilaan isäntäperheeksi?

Olisiko sinusta vaihto-oppilaan isäntäperheeksi?

Olisiko meidän perheellämme mahdollisuutta ottaa vaihto-oppilasta?

Klaukkalalaiselle Sanni Siltaselle kysymys on tuttu, sillä Siltasen perheessä vaihto-oppilaita on ollut useampia. Viimeksi viime talvena Siltaset saivat Nurmijärvi-Klaukkala Rotaryklubin kautta perheeseensä ranskalaisen Etiennen.

Etienne ja joulupukki

Vaihto-oppilaan ottaminen vaatii avoimen mielen. Ja mielellään oman huoneen vaihto-oppilaalle. Lisäksi se vaatii halua tutustua uuteen ihmiseen ja uuteen kulttuuriin, Siltanen listaa. Hänen mukaansa on hyvä muistaa, että vaihto-oppilaat ovat yksilöitä, joten myös kotiutuminen voi sujua eri tavoin.

Alkuun on hyvä varata yhteistä aikaa ja jotain pientä yhteistä tekemistä, mikä auttaa tutustumaan ja rikkoo alkujännityksen. Mitään ihmeellistä ei ensimmäisiin päiviin kannata järjestää. Kodin lähistöllä käveleminen ja paikkoihin tutustuminen ja vaikkapa lähikaupassa ja kirjastossa tai muualla käyminen ovat sopivia alkupäivien ohjelmaksi, Siltanen sanoo.

Siltanen on huomannut, että ruokakulttuuri on kaikkien kanssa herättänyt keskustelua.

Amerikkalalaisella vaihto-oppilaallamme oli totuttelemista suomalaisen ruuan terveellisyyteen. Ranskalainen taas olisi halunnut useamman ruokalajin illallisia ja kyseli olemattomien jälkiruokien perään.

Osa on myös halunnut kokata sekä kotimaansa ruokaa isäntäperheelle että opetella suomalaisia ruokia.

Siltasen mukaan myös vaihto-oppilaiden oma-aloitteisuus vaihtelee. Osaa Siltanen on joutunut opastamaan ihan perusasioissa kuten pyykkihuollossa.

Yleisesti ottaen koko perhe on tykännyt uudesta tilanteesta ja mahdollisuudesta tutustua uusiin asioihin ja tapoihin uuden perheenjäsenen kanssa. Samalla on ollut helppoa harjoitella ja opetella vierasta kieltä normaaleissa tilanteissa.

Suosittelemme tätä kaikille perheille, joilla on halua tutustua uuteen ihmiseen ja halua olla isänä, äitinä, siskona tai veljenä uudelle ihmiselle. Jos itsellä ei ole mahdollisuutta lähteä vaihtoon, niin vaihto-oppilaan ottamalla saa kokea myös paljon uutta.

Klaukkalaan haussa isäntäperheitä

Rotarijärjestön eräs näkyvimmistä toimintamuodoista on nuorisovaihto, jossa on monia muotoja.

Nurmijärvi-Klaukkalan Rotaryklubin tavoitteena on lähettää vuosittain yksi vaihto-oppilas vuodeksi ulkomaille ja lisäksi kesällä tapahtuvaan vaihtoon tai leireille muutama hakija. Vastavuoroisesti rotarit saavat Suomeen vaihto-oppilaan joka vuosi. Järjestö tarvitsee tähän vapaaehtoisia isäntäperheitä (3 perhettä/10 kk:n aikana).

Lisätietoja hakemisesta eri vaihtomuotoihin ja hakulomakkeita saa Nurmijärvi-Klaukkalan Rotaryklubin nuorisovaihtoasiamieheltä Timo Lotilalta nuorisovaihto(at)Klaukkalanrotarit.onmicrosoft.com p. 0400-578 400.

Kokoontumistiedot

Paikka: