Nälkä on suuri ongelma, maailman ihmisistä yli 800 miljoonaa, noin 10% meistä elää nälässä, aliravittuina. Alle 1800 cal/vrk, elämälle tärkeitä aineita puuttuu ruokavaliosta.

Tansaniassa toteutettavassa kehitysyhteistyöhankkeessamme MIOH-Tanzania (Midwifery Initiated Oral Health), koulutamme kätilöt osaamaan tutkia hammastulehdukset ja antamaan ravitsemusneuvontaa odottaville äideille.

Molemmat vaikuttavat sekä äidin terveyteen, että sitä kautta sikiön kehitykseen. Puutteet ja tulehdukset voivat aiheuttaa pysyviä vaurioita, keskosuutta tai jopa ennenaikaisia kuolemia.

Vaikka siellä Tansaniassa saatetaan kaloreita syödä riittävästi maissin muodossa, ugali eli maissipuuro on tavallinen ruokapöydässä, niin muuta puuttuu. Siellä Livingstone-vuorilla Bulongwassa (2000m merenpinnasta), missä olen vieraillut hankkeessamme, kasvatetaan vihanneksia niille suotuisissa olosuhteissa. Mutta ne viedään myyntiin alas Matemaan (Malawi-järven rannalla), eikä omaan ruokapöytään.

YKn ruokajärjestön sivuilla UNWFP voi seurata heidän uutisia, myös Rotaryllä on hankkeita nälänhädän voittamiseksi, mm. https://rotary-site.org/tackling-hunger

Juhani Brodkin
Nurmijärvi-Klaukkalan rotaryklubi