Rotary-monter: Anna Dahlman, Jenny Sundström med dotter Li, Agneta E Björklund, Christina Nukala-Pengel Häggblom

Rotaryklubbarna på Åland – Mariehamns Rotaryklubb och Godby Rotaryklubb – deltog i Tall Ships Race-evenemanget i Mariehamn under fyra dagar 24.7-27.7.2024 med en gemensam monter. Målsättningen var att samla in medel motsvarande ungefär 4 Shelterboxar för 750 euro styck och informera om Rotaryverksamheten. Detta gjorde vi genom att presentera Shelterbox-tältet som Hannu Honkanen kommit med till Åland speciellt för detta tillfälle.

Insamlingen till Shelterbox gjorde vi genom att sälja lotter som medlemmarna ordnat vinster till. Vår ursprungliga tanke var att sälja 500 lotter men redan efter dag två av evenemanget var lotterna slutsålda så att vi fick fixa ytterligare lotter i några omgångar. Till slut lyckades vi sälja totalt 1000 lotter motsvarande 5 000 euro! Detta betyder att vi nästan fick ihop pengar för 7 Shelterboxar och vi överskred därmed vår målsättning rejält.

Även Rotaryverksamheten fick fin uppmärksamhet genom Rotakids-banan som blev ett dragplåster för alla passerande barnfamiljer. Totalt gick 500 barn banan tillsammans med 1-2 vuxna så vi estimerar att över 1000 personer fick information om Rotaryverksamheten via vår tipsrunda.

Det bästa var dock att ett flertal av både Mariehamns Rotaryklubbs och Godby Rotaryklubbs nya medlemmar deltog i både att bemanna montern och genom att bidra med vinster till lotteriet. Deltagandet var även ett ypperligt sätt via vilket våra nya medlemmar fick information om vår verksamhet både lokalt och internationellt. Och framför allt att medlemmarna fick en känsla av att göra gott kan också vara roligt!

Noll lotter av 1000 st kvar: Mirjana Babic, Anita Häggblom, Timo Rautatammi

Rotakids tipsunda ställs up av Anita Häggblom, Odin Wikstrand och Glenn Sirén

Herrarna från Mariehamns och Godby Rotaryklubbar är redo: Mathias Grunér, Jesper Eliasson och Timo Rautatammi

Rotakids tipsrunda är populärt med Björn Rönnlöf