I januari 2024 nåddes en betydande milstolpe i Gambia när tvåårsprogrammet för lärarutbildning, som genomfördes i samarbete mellan Loviisa och Banjul Rotaryklubbar, avslutades med examen. Rotarys Global Grant-projekt, som också stöddes av Espoo-Meri, Hollola-Salpakangas och Sibbo-Pornainen Rotaryklubbar samt Rotary World Fondation, har visat sig vara ett viktigt steg för att utveckla utbildningen i Gambia.

Omfattande utbildningsprogram
Femton dedikerade lärare avslutade programmet, som innovativt kombinerade IT-kompetens och pedagogiska färdigheter. Resan var inte lätt – två år fyllda av arbetsbyten, sjukdomar och utmaningar relaterade till omgivningen – men gruppens uthållighet och målmedvetenhet visade det starka engagemanget för att utveckla utbildningen.

”Att undervisa i Gambia kräver kreativitet och anpassningsförmåga,” säger den finske utbildaren Jukka Ylipiha. ”Lärare måste ha plan B, C och D för att hantera oförutsedda förhållanden, såsom varierande el- och internetanslutning.” Utbildningsprogrammet betonade särskilt effektiv kommunikation och mångsidiga undervisningsmetoder.

 

Teknologi som stöd för inlärning
Under programmet utvecklades en Google Classroom-materialbank baserad på den finska grundskolans modell. Lärarna lärde sig om sociala mediers och artificiell intelligens möjligheter inom utbildning samt fick utbildning i virtuella servrar, programmering och webbutveckling.

Hållbara lösningar
Utveckling av infrastruktur var av central betydelse. Solpaneler och bärbara datorer levererades till Future Starts Now Gambia Institute of Technology (FSNG) och EMMA-skolan för att säkerställa kontinuitet i undervisningen även under strömavbrott. ”Denna utrustning förändrar spelret,” säger FSNG-skolans rektor Lamin Keita. ”Nu är kontinuerlig undervisning möjlig trots strömavbrott.”

 

Kulturutbyte och framtidsutsikter
Projektet begränsades inte bara till teknisk utbildning. De finska utbildarna delade också med sig av finska traditioner till sina lokala kollege. I gengäld introducerade de gambiska lärarna finländarna till den egna kulturen. Dessa möten fördjupade samarbetet och skapade en hållbar grund för framtida utvecklingsprojekt.

Projektets effekter sträcker sig bortom enskilda klassrum. FSNG-skolan har redan påbörjat ett nytt projekt finansierat av Finlands utrikesministerium för att utveckla utbildning i arbetssäkerhet. Detta visar hur Global Grant-projektet har lagt grunden för nya utvecklingsprojekt.

Lovisa Rotaryklubbs projekt genomfördes med hjälp av Rotary Foundations Global Grants, vars mål är att uppnå hållbara effekter och bestående förändringar. Som förberedelse för projekt hittar rotaryklubbens medlemmar ett samhälle som behöver det, ansöker om bidrag från Rotary Foundation och startar projektet. Rotary Foundation kommer att övervaka användningen av det globala bidraget under hela projektet. I takt med att projektet framskrider kommer de insamlade medlen som planerat att styras till platsen via det lokala rotarydistriktet.

Annu Jokela-Ylipiha
Lovisa Rotaryklubb

 

Utrustning:
42 bärbara datorer
1 kopieringsapparat’
2 st 65 tums TV
4 solpaneler
12 white bords
1 luftkonditioneringsapparat

 

Skolning
Master Trainer course in Pedagogical tools, 6 avgångsbetyg
Master Trainer course in IT Basic: 9 avgångsbetyg

Den finska projektgruppen:
Janne Lepola, projektchef
Jukka Ylipiha, IT-lärare
Annu Jokela-Ylipiha, pedagogiska teman  och kommunikation

Samarbetspartner
Lovisan Rotaryklubb (distrikt 1420)
Banjul Rotaryklubb (distrikt 9101)

 Understödande Rotaryklubbar:
Espoo-Meri, Hollola-Salpakangas, Hollola-Salpakangas
Tilläggsfinanciering även från Rotary World Fondation

Den ursprungliga nyheten har publicerats i tidningen Rotary Norden.