Anne Kuusio, Hannele Kauranne ja Anu Adermann ovat yhtä mieltä siitä, että vaihto-oppilaan vastaanottaminen on elämää rikastuttava kokemus.

Äiti, isä, sisaruksia ja ehkä jopa koira? Mielikuvissa vaihto-oppilaan isäntäperhe on usein lapsiperhe. Vaikka perhe onkin kiistatta avainasemassa vaihto-oppilasvuoden onnistumisessa, joskus perheeseen voi kuulua vain yksi henkilö. Kolme rotari “host-mummoa”, Anne Kuusio, Hannele Kauranne ja Anu Adermann kertovat isäntäperhekokemuksistaan ja kannustavat muitakin pienperheitä avaamaan kotinsa.

“Olen aina pitänyt siitä, kun lasteni serkut, ystävät ja koulukaverit vierailivat meillä. Oli hienoa seurata nuorten maailmaa ja ajatuksia. Omat lapseni muuttivat pois jo 20 vuotta sitten, joten oli ihanaa saada pitkästä aikaa lukiolainen asumaan kotiini”, kertoo Hannele Kauranne Helsingin Finlandia Hall Rotaryklubista. Hänen luonaan asui tänä talvena kolmen kuukauden ajan ranskalainen Camille.

Kokemus oli Hannelelle ensimmäinen, ja hän pelkäsi, ettei oppilas viihtyisi hänen yhden hengen taloudessaan. Hän ratkaisi asian rohkaisemalla Camillea kutsumaan ystäviään kylään niin usein kuin tämä halusi. Vaikka vaihto-opiskelijan ei ollut helppoa saada suomalaisia ystäviä, Hannele löysi pian lähes koko Euroopan keittiönsä pöydän äärestä:

“Muita vaihto-oppilaita Ranskasta, Saksasta, Belgiasta ja Hollannista kävi meillä, ja jopa Camillen ranskalainen ystävä tuli käymään Suomessa”, Hannele iloitsee ja lisää: “Kuulun itse siihen sukupolveen, jonka opiskeluaikana vaihto-opiskelujaksoista ulkomailla ei edes osattu haaveilla.”

Siinä missä Hannele oli ilmoittautunut vapaaehtoiseksi isäntäperheeksi hyvissä ajoin etukäteen, Anne Kuusio ja Anu Adermann löysivät itsensä uudesta roolista melko ennalta arvaamatta.

“Tilanne tuli yllättäen, kun sovitulle isäntäperheelle tulikin este”, kertoo Ekenäsin Rotaryklubin Anne Kuusio, jonka luona asuu tällä hetkellä yhdysvaltalainen tyttö. “Olen kuitenkin ollut pitkään mukana piirin vaihto-oppilaskomiteassa ja tottunut tulemaan apuun hankalissa tilanteissa. Tämä on toinen kertani host-äitinä.”

Anu Adermann Tallinnan kansainvälisestä rotaryklubista ei ollut aluksi ajatellut ottaa vaihto-oppilasta. Virossa ei viime vuosina ole ollut montaakaan Rotary-vaihto-oppilasta. Tänä keväänä Anu kuitenkin toivotti tervetulleeksi pojan Yhdysvalloista ja antoi hänelle kodin 2,5 kuukaudeksi. Kokemus on ollut tajunnanräjäyttävä – positiivisella tavalla.

“Paras hetki oli äitienpäivänä, kun sain pojalta lahjan ja ison halauksen! Hän on hyvin kiltti poika; kuin oma poikani 17-vuotiaana” Hän iloitsee ja suosittelee isäntäperhekokemusta koko sydämestään ­– kuten myös kaksi muuta rouvaa:

“Ei tarvitse ujostella ­– meillä senioreilla on niin paljon elämänkokemusta! Jos olet kasvattanut omat lapsesi ja lähettänyt heidät maailmalle, pystyt kyllä hoitamaan yhtä teini-ikäistä muutaman kuukauden. Samat ilot ja samat oikut, mutta silti… Heillä on koulu, kaverit, muut vaihto-oppilaat ja rotaryklubi ympärillään, eikä sinun velvollisuutesi ole täyttää heidän päiviään ohjelmilla ja aktiviteeteilla”, Anne Kuusio rohkaisee.

“Hanki rohkeasti uusia kokemuksia elämääsi! Osana Rotaryn nuorisovaihtoa voit toteuttaa Rotaryn parasta periaatetta, service above self. Kaiken lisäksi pääset olemaan tärkeä osa nuoren kasvuprosessia ja kokemusta kotimaastasi”, Hannele lisää.

Anun mielestä vaihto-opiskelijoissa voi piillä myös avain Rotaryn jäsenmäärän kasvattamiseen:

“Meidän on panostettava tähän enemmän. Meidän on investoitava nuoriin, joista tulee sitoutuneita tulevaisuuden jäseniämme!”

Olisitko kiinnostunut tarjoamaan kodin vaihto-oppilaalle? Rotaryn vaihto-oppilaat asuvat yleensä noin kolmessa perheessä vaihtovuoden aikana, 3-4 kuukautta kussakin. Lue lisää isäntäperheeksi ryhtymisestä!