Purjelentoa oli ohjelmassa myös Vihti Nummelan edellisellä nuorisoleirillä.

Heinäkuun alussa Vihti Nummelan Rotaryklubi vastaanottaa 20 ulkomaalaista nuorta eri puolilta maailmaa nuorison kesäleirivaihtoon Suomeen. Leirin toisena johtajana ja klubin tuoreena presidenttinä toimiva Pirta Shabastari kertoo innostuneena, että leirin ilmoittautuminen täyttyi ennätysajassa nuorista, jotka haluavat tutustua suomalaiseen luontoon, pohjoiseen kulttuuriin sekä oppia uusiutuvasta energiasta. Yksi leiriläinen aikoo saapua leirille polkupyörällä Ranskasta.

Kesän kohokohta, The Summer Camp Finland 2023 nuorisovaihtoleiri alkaa 3. heinäkuuta, kun kaksikymmentä kansainvälistä nuorta saapuu jokainen kotimaastaan Suomeen Helsinki-Vantaan lentokentälle. Lentokentällä heitä vastassa ovat isäntäperheet, joita on yhteensä kaksitoista, Vihdistä, Lopelta, Karkkilasta, Espoosta ja Nurmijärveltä.

Ensimmäisen leiriviikon kesävaihto-oppilaat viettävät suomalaisissa perheissä tutustuen kesänviettoon ja suomalaisiin tapoihin sekä kulttuuriin. Jo isäntäperheviikon aikana leiriläisille järjestetään myös yhteistä ohjelmaa, jolloin he pääsevät heti tutustumaan muihin leirinuoriin. Nuorisovaihtoleirille tulevat oppilaat ovat iältään 15-19 -vuotiaita.

Kesäleirille saapuu vaihto-oppilaita muun muassa Belgiasta, Espanjasta, Italiasta, Turkista, Romaniasta, Taiwanista, USA:sta, Israelista sekä useista muista Euroopan maista.

“Idea näissä leireissä on se, että osallistujat olisivat pitkälti kaikki eri maista, jotta kulttuurien välinen vaihto ja ystävyys toteutuvat Rotary-idean mukaisesti mahdollisimman monipuolisesti. Näin nuoret tutustuvat toisiinsa ja rakentavat ystävyyttä yli valtiorajojen”, kertoo klubin nuorisovaihtoasiamies Aurora Jääskinen, joka on ollut myös Rotary piirin 1420 nuorisovaihtokomitean jäsen kuluvana vuonna.

Leirin johtajina toimivat Pirita Shabastari ja Antti Koskelainen, jotka osallistuvat itsekin leirille ja majoittavat vaihto-oppilaita omissa perheissään. Myös Shabastarin poika Kevin Shabastari palasi vastikään kesäkuun alussa Suomeen Brasilian vuosivaihdosta ja osallistuu leirille ohjaajana.

Kesäaktiviteetteja maassa, vedessä ja ilmassa

Varsinainen kesävaihdon leiriosuus järjestetään Vihdissä kauniin Enäjärven rannalla, Enä-Sepän leirikeskuksessa, Ojakkalassa. Kahden Suomen viikon aikana leiriläiset pääsevät Esa Tammion johdolla vaeltamaan Nuuksion luonnonpuistoon ja snorklaamaan Iso-Melkutin-järvelle Lopelle. Hunsalan joella melonnan saloihin opastaa Pekka Sahari

Lisäksi nuoret pääsevät Hiidenvedelle veneilemään ja uimaan, tutustumaan suomalaiseen saunakulttuuriin ja paljuilemaan sekä tutustumaan moniin Helsingin nähtävyyksiin, kuten, Kuninkaansaareen, Vallisaareen ja Helsingin Tuomiokirkkoon sekä käymään Kauppatorilla.  Yksi leiriviikon kohokohdista monelle on varmasti päästä katselemaan Suomea yläilmoista purje- tai moottorilentokoneen kyydistä Rotareissa toimivan pienlentokoneharrastajaporukan ja Cumulus-lentokerhon avulla.

Uusiutuvan energian mahdollisuudet tutuksi

Luontoaktiviteettien lisäksi leiriläiset tutustuvat uusiutuvan energian mahdollisuuksiin ja aurinkopaneeleihin alan asiantuntijoiden, kuten Antti Koskelaisen johdolla ja käyvät vierailulla uusiutuvan energian yrityskohteissa.

”Suomalaisen luonnon lisäksi kestävän kehityksen ratkaisut tuntuvat nyt todella kiinnostavan nuoria. Leirimme täyttyi ihan ennätysajassa. Ja yksi ranskalaispoika aikoo jopa saapua leirille ekologisesti polkupyörällä,” Koskelainen hehkuttaa.

Ranskalainen poika harrastaa polkupyöräilyä ja leiriteemaa kunnioittaen on ilmoittanut pyöräilevänsä Vihtiin Ranskan pohjoisosassa sijaitsevasta kotikylästään, Mergniesistä. Hän on luvannut pitää Instagramissa matkapäiväkirjaa pyöräilyurakastaan, jotta muut leirille tulevat voivat seurata hänen matkansa edistymistä.

Vihti Nummelan Rotareille on kunnia-asia päästä tutustuttamaan tulevaisuuden nuoria tekijöitä sekä Suomen luontoon, että uusiutuviin, kestävän kehityksen energiamuotoihin. Nuorille on tarkoitus järjestää leirillä pienryhmissä myös toiminnallisia rasteja, joissa pääsee miettimään, miten selviytyä tilanteista, jos sähköä ei olekaan saatavilla tai jos ruokaa ei voi laittaa perinteisin keinoin. Ehkäpä muutama ensiapuaiheinen rastikin laitetaan joukkoon, kertoo Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen varautumiskursseja käynyt terveydenhoitajakoulutuksen saanut Aurora Jääskinen, joka toimii leirillä myös ensiapuvastaavana.

Leirin järjestäminen isäntäperheineen ja ohjelmineen on vapaaehtoispohjalta toimivalle hyväntekeväisyysjärjestölle iso ponnistus, mutta ehdottomasti sen väärti.

“Alustavasti on päätetty järjestää vastaavanlainen leiri myös kesälle 2024, sillä kokemus edellisestä kesäleiristä kesällä 2019 oli erittäin positiivinen ja leirisapluuna on nyt kertaalleen ja kohta kahdesti koeponnistettu”, toteaa Past Governor Raine Nikander yli 20-vuoden Rotary-kokemuksella. Hän pitää tärkeänä, että myös suomalaisten isäntäperheiden nuoret pääsevät käyttämään koulussa opittua kielitaitoaan ja saamaan kansainvälisiä kokemuksia viettäessään aikaa leiriläisten kanssa. Eri kulttuurien ja kansojen välinen ystävyys on Rotary-aatteen punainen lanka ja korostuu erityisesti näinä aikoina. Rotarit haluavat edistää rauhaa Euroopassa ja koko maailmassa.