4H-Rotary StartKick on pääkaupunkiseudun nuorille suunnattu liikeideakilpailu, jonka tarkoituksena on kannustaa nuoria luovaan ajatteluun ja yrittäjyyteen.

4H-Rotary StartKick 2020 -kilpailun toteuttivat Kluuvin, Leppävaaran ja Tikkurilan Rotaryklubit sekä Pääkaupunkiseudun 4H-yhdistys. Klubit ja rotarypiiri panostivat kilpailuun 2 000 euron summalla parhaiden liikeideoiden palkitsemiseksi.

Koronatilanteen vuoksi viimesyksyinen kilpailu toteutettiin poikkeuksellisesti kokonaan etänä 11.3.2021.

”Etätoteutus mahdollisti sen, että kokonaiset koululuokat saattoivat katsoa finalistien videot ja äänestää omia suosikkejaan. Kilpailuun tuli 54 liikeideaa, joiden taustalla oli yli sata nuorta, kertoo 4H-yrityskoordinaattori Joni Nissilä. Palkintosijoista kilpailivat yläasteen ja lukion oppilaat omassa sarjassaan sekä toisen asteen opiskelijat omassaan.

Finalistit valittiin hakemusten ja heidän tekemiensä videoiden perusteella, joissa kilpailijat pyrkivät esittämään liikeideansa houkuttelevassa ja myyvässä muodossa. Ideoiden kärkikolmikko erottui kaikkien ehdotusten joukosta toteuttamiskelpoisuuden, innovatiivisuuden ja yrittäjähenkisyyden perusteella.

Finalisteilla on kilpailun jälkeen mahdollisuus rotaryklubien tarjoamaan mentorointiin ja 4H-yrityksen perustamiseen. 4H-yritys on malli yritystoiminnan kokeilemiseen ohjatusti ja matalalla kynnyksellä.

“Jo kolmannen kerran toteutettu kilpailu kertoo tärkeän viestin siitä, että nuoret ovat kiinnostuneita yrittämisestä, joka on yksi yhteiskunnan tukipilareista”, totesi finaalissa kilpailun johtaja Jukka Elo Kluuvin Rotaryklubista.

Yläaste- ja lukiosarjan voittajaksi tuomaristo arvioi Samuel Hynysen liikeidean DigiKids, joka tarjoaa yrityksille lasten ja nuorten toteuttamaa tuotteiden testausta sekä markkinointia verkossa.
Yrityksen palveluihin kuuluu myös Kids Approved -sertifikaatti testatuille tuotteille asiakasyritysten markkinointiin. Hynysen idea arvioitiin vakuuttavaksi ja palkittiin 800 euron stipendillä.

Toisen asteen sarjan voittajaksi raati valitsi Saara Arabin idean Wonderland Babysitter, jossa lastenhoito yhdistyy luovaan tekemiseen. Ennakkoluulottomassa liikeideassaan hän hyödyntää sisustusartesaanin opintojaan. Myös Saara Arab kuittasi kilpailusta 800 euron stipendin.

Yleisöäänestyksen voitti Emil Matssonin aloitteleville sijoittajille sijoituspalveluja tarjoava Investery.fi. Yrityksen visiona on antaa nuorille avaimet sijoittamisen aloittamiseen. Hänen innovatiivinen liikeideansa palkittiin 400 euron stipendillä.

Raadin puheenjohtaja Jari Paulamäki Leppävaaran Rotaryklubista kertoi finaalin lopputulokset ja totesi, että nuoren yrittäjän persoonalla on suuri merkitys liikeidean toimivuudelle.

”Käyttäytyminen ja asenne antavat loistavat lähtökohdat työelämässä ja yritysmaailmassa menestymiselle. Raati pohtikin myös yrittäjämäistä käyttäytymistä osana palkittuja ehdotuksia”, Paulamäki totesi finaalin lähetyksessä.

Jukka Elo puolestaan korosti, että kaikki kilpailun osallistujat ovat voittajia siinä mielessä, että jokaisella on liikeidea, joka on ensimmäinen askel kohti menestymistä yritysmaailmassa.
Elo tiivisti jännittävän finaalin tunnelmat toteamalla, että nuorten kehittelemien liikeideoiden lopputuloksena voi syntyä menestyviä yrityksiä, jotka saattavat tulla näkymään uusina ja tuoreina yritysmalleina.

”Niinpä jatkoa kilpailulle suunnitellaan jo”, Elo lupaa.

Opettajan näkökulma yrittäjyyteen

”Yrittäjyyskasvatus on merkittävä osa perusopetuksen ja toisen asteen opetussuunnitelmaa. Tällaisen kilpailun seuraaminen ja siihen osallistuminen äänestämällä sekä videoiden käyttäminen oppituntien työskentelyyn tuovat yrittäjyyttä lähemmäksi oppilaita. Videoissa esitellyt liikeideat ovat konkreettisia ja suurimman osan oppilaiden mielestä myös toteuttamiskelpoisia. Videot mallintavat hyvin sitä, miten yrittäjäksi voi ryhtyä. Tarvitaan vain omaperäinen liikeidea ja rutkasti yritteliäisyyttä!
Yläasteen opettaja Petteri Elo Hiidenkiven koulusta

Ysiluokkalaisen kommentteja

”Mun mielestä tällaiset videot ja kisat voivat kannustaa yrittäjyyteen, varsinkin, jos on miettinyt sitä jo jonkin aikaa itsekseen. Kilpailu voisi inspiroida itsekin harkitsemaan yrittäjyyttä. Voi kysyä, olisiko itsellä jotain vahvuutta, jonka pohjalta voisi luoda yrityksen.”
9. luokan oppilas

lisätiedot