Viestinnän ajantasaiset ja luotettavat kanavat

• Verkkosivut tarjoavat esittelyitä, uutisia ja ohjeistuksia sekä kokouskalenterin.
  • Viikottaiset uutiskirjeet kutsuvat kokoon kiinnostavien esitelmien äärelle. Ne myös ohjaavat ja ohjeistavat toimintaa.
  • Viikkokokouksiin voi osallistua myös ETÄNÄ – ZOOMin avulla
  • WhatsApp-pikaviestintää hyödynnämme nopeaan tiedonkulkuun ryhmien sisäisesti
  • Klubimme Facebook-sivut ovat telakalla, koska niille ei juuri tunnu olevan aktiivista käyttöä
Verkkosivut ovat klubiviestinnän perusta

Rotarytoimintaa esitteleviä www-sivustoja on useilla eri tasoilla. Niistä saamme monipuolista ja ajantasaista tietoa siitä, mitä missäkin tapahtuu paikallis-, piiri-, koko maan tasolla sekä maailmanlaajuisesti.

Rotary Internationalhttps://www.rotary.org/en
Maailmanlaajuinen, erittäin laaja ja informatiivinen sivusto rotarytoiminnasta kiinnostuneille.

RI:n verkkosivujen My Rotary-osio – https://my.rotary.org/en/
Jokaisen rotarin valtava tietopankki, josta avautuu todellinen aarrearkku syvällisempään ymmärrykseen ja toiminnan tehostamisen työkalupakkiin. Rotaryklubin jäsenenä voit kirjautua omilla tunnuksillasi RI:n järjestelmään. Klubin presidentillä, sihteerillä, rahastonhoitajalla, rotarysäätiökomitean puheenjohtajalla ja klubin jäsenyyskomitean puheenjohtajalla on laajemmat käyttöoikeudet kuin muilla klubin jäsenillä.

Rotary Finland –  www.rotary.fi
Suomen ja Viron alueiden toiminnan esittely – piirit D 1385-1430

Oma piirimme D1385 – https://rotary.fi/d1385/
Tämä sivusto avaa näkymiä Suomen maantieteellisesti laajimman alueen toimintoihin.

Oma klubimme RC Tuira https://rotary.fi/tuiranrotaryklubi/
Uusi sivustomme julkaistiin 17.11.2020  Syy uudistumisen on se, että näin mukaudumme Rotary Finlandin yhtenäiseen sisällön ja visuaalisen ilmeen linjaan.

Osallistuminen viikkokokouksiin onnistuu nyt myös etänä

Pandemia mullisti myös harrastustoiminnot

Olemme kohdanneet yllättäen keskuuteemme ilmaantuneen ”mustan joutsenen” eli kaikkialle maailmaan levinneen pandemian, joka muuttaa maailmaamme ja käyttäytymismallejamme pysyvästi.

Tartuntojen ja altistumisten lisääntyessä kokoontumisia rajoitetaan, jolloin ainakaan riskiryhmäläiset eivät uskalla osallistua viikkokokouksiin. Jotta toiminta ei näivettyisi pitkäksi ajaksi, meidän on kehitettävä uusia käytäntöjä viikkokokousten ja muiden tapaamistemme organisoimiseen joustavalla tavalla.

Monipuoliset etäyhteydet mahdollistavan ZOOM

Zoom mahdollistaa kätevän ja monipuolisen yhteydenpidon, jolloin voimme järjestää esimerkiksi verkkokokouksia, webinaareja ja koulutusta.  Ohjelman käyttö on pienen alkuvirityksen jälkeen todella helppoa ja tehokasta, joten siitä on kovasti hyötyä myös sitten, kun tämä epidemia on voitettu.

Kun olet lukenut ZOOM-ohjeet ja asentanut ilmaisen ohjelman päätelaitteellesi, sinulla on valmius toimia etänä. Kutsuissa on linkki kokoushuoneeseemme. Klikkaa sitä, niin oletkin jo mukana!

Zoomin avulla opimme tuntemaan toisiamme jopa paremmin kuin viikkokokouksissa, joiden aikana mahdollisuus vapaaseen keskusteluun on varsin vähäistä. Silloinkin ehtii jutella vain vieressä istuvien kanssa. Zoomin avulla meillä on mahdollisuus ottaa ryhmien- ja kahdenvälisiä video- ja puheyhteyksiä ja oppia tuntemaan toistemme persoonallisuuksia, taitoja, harrastuksia ja ajatuksia.

Koska COVID-19 -tartuntojen määrät ovat kasvussa myös omalla alueellamme, olemme tehostaneet teknisesti korkealaatuisten etäkokoustemme järjestelyitä. Jotta yhteydet toimivat luontevasti sekä äänen että kuvan kannalta hankimme klubin laptop-tietokoneeseen kytkettävän konferenssimikrofonin ja korkealaatuisen web-kameran. Tulemme jukaisemaan marraskuun aikana kattavan ohjeiston sekä kokouksiin osallistujille että kokousisännille.

Zoom on etäosallistumisen mahdollistava verkkokokoustyökalu, jolla voimme toteuttaa verkkokokouksia, webinaareja ja yhteistä verkkotyöskentelyä.

Zoom-istunnossa voi:

• lähettää videokuvaa tietokoneen kameralla,
  • keskustella suullisesti kuulokemikrofonien ja kirjallisesti chatin avulla,
  • jakaa tiedostoja ja oman tietokoneen näytön,
  • käyttää yhteistä valkotaulua,
  • tehdä ryhmätöitä jakamalla osallistujat ryhmätyöhuoneisiin sekä
  • tehdä osallistujille kyselyjä ja äänestyksiä.

Zoom-istuntoa varten kokousisäntä luo kokoushuoneen (Meeting ID).
Sllä on yksilöity internetosoite, jonka linkin kokousisäntä jakaa osallistujille sähköpostilla.

Zoomin käyttöön tarvitset: