Nuorisovaihto

Haluaisitko vaihto-oppilaaksi ulkomaille?

Rotary-järjestön monipuolisen toiminnan näkyvimpiä muotoja on nuorisovaihto, joka tarjoaa 15–19-vuotiaille opiskelijoille mahdollisuuden matkustaa ulkomaille kulttuurivaihtoon. Yhdestä viikosta kokonaiseen kouluvuoteen kestävän vaihdon aikana he tutustuvat uusiin kulttuureihin, oppivat ymmärtämään eri näkökulmia asioihin ja näiden kokemusten avulla heidän maailmanlaajuinen asioiden ymmärtämisensä kasvaa.

Vuosittain tarjoutuu yli 8000 nuorelle mahdollisuus tutustua vaihto-oppilaana parin viikon, kuukauden tai kokonaisen kouluvuoden ajan hänelle vieraaseen kulttuuriin Rotaryjärjestön nuorisovaihdon välityksellä. Suomen nuorisovaihto-organisaation kautta kulkee vuosittain noin 600 suomalaista ja ulkomaalaista nuorta.

Tuiran rotaryklubi on aktiivinen nuorisovaihtotoiminnassa: olemme lähettäneet vuosittain suomalaisia vaihto-oppilaita maailmalle ja vastaavasti isännöineet ulkomaisia vaihtareita. Pandemian aikana 2020-2021 nuorisovaihtotoiminta keskeytettiin maailmanlaajuisesti.

Rotaryn nuorisovaihto on turvallinen ja usein varsin edullinen tapa lähteä ulkomaille vaihto-oppilaaksi.  Rotaryn nuorisovaihto on sertifioitua ja valvottua. Nuorta sitovat rotareiden ohjeet ja säännöt, se on osa turvallisuutta. Nuori ja hänen perheensä koulutetaan vaihtovuoden vaatimuksiin ennen nuoren lähtöä.

Kun rotaryklubi ottaa vastaan ulkomaisen vaihto-oppilaan, se tarkoittaa samalla, että meiltä vastavuoroisesti pääsee nuori ulkomaille. Ulkomailla koulunkäynti ei suinkaan aina ole oppilaalle ilmaista, mutta nuoren vastaanottava rotaryklubi vastaa näistäkin kustannuksista. Nuori saa myös samat edut ja huolenpidon kuin maahamme saapuva nuori.

Vuosivaihto tarkoittaa koko vuoden mittaista oleskelua – yleensä 3-4 perheessä – ja koulunkäyntiä kohdemaassa sekä samasta maasta vastaoppilaan tuloa Suomeen koko vuodeksi.

Kesävaihto tarkoittaa kuukauden mittaista oleskelua kesällä kohdemassa jossain perheessä ja sen jälkeen sen perheen lapsen majoittamista omaan kotiin kuukaudeksi.

Leirivaihto on osallistumista kohdemaassa kesällä johonkin teemaleiriin. Leiri on yleensä noin viikon mittainen, ja sitä edeltää viikon asuminen jossain perheessä kohdemaassa.

Vaihtoon lähtevän ei tarvitse olla Rotary-perheestä. Tarkempia tietoja nuorisovaihdosta löydät Suomen Rotaryn nuorisovaihtosivuilta.

Oulussa toimivista rotaryklubeista Merikosken Rotaryklubi, Tuiran Rotaryklubi, Ouluntulli, Meri Oulu sekä Oulu City huolehtivat vuosivaihdon rekrytointiprosessista keskitetysti. Tämä tarkoittaa sitä, että hakijana Sinut otetaan huomioon kaikkien edellä mainittujen klubien vuosivaihtohakijana lukuvuodelle 2023-2024 (mahdollisille muille klubeille Sinun tulee huolehtia hakemuksestasi kuhunkin erikseen).

Toivomme Sinun tutustuvan huolellisesti Suomen Rotarien nuorisovaihtosivuihin (linkki: www.rye.fi), missä kerrotaan tarkemmin nuorisovaihtoon liittyvistä asioista, kuten  aikatauluista, ikärajoista, muista edellytyksistä jne.

Hakeminen Rotaryvaihtoon

Mikäli olet kiinnostunut hakeutumaan vuosivaihtoon ja viettämään ikimuistettavan vuoden ulkomailla tutustuen uuteen kulttuuriin ja ihmisiin, Sinun tulee tehdä vapaamuotoinen hakemus sekä CV (ansioluettelo) sähköisesti 8.10.2022 mennessä ja lähettää ne Tuiran rotaryklubin nuorisovaihtotiimin Sakari Nikkilälle (katso yhteydet alla). Mikäli myöhästyit tästä, seuraa uuden kauden hakuja vuoden kuluttua.

Sen lisäksi, että vapaamuotoisessa hakemuksessa kerrot itsestäsi, elämäntilanteestasi sekä motiiveistasi lähteä viettämään toisenlaista kouluvuotta maailmalle, toivomme, että skannaat hakemuksesi liitteeksi viimeisimmän koulutodistuksesi sekä mahdolliset harrastus- ja työtodistukset, joihin hakemuksessasi tai CV:ssäsi haluat viitata.

Rekrytointiprosessi jatkuu hakemusten jättämisen jälkeen seuraavasti:

• potentiaaliset hakijat kutsutaan haastatteluun lokakuussa (ilmoitus tästä lähetetään hakijoille syyskuun loppuun mennessä).

• päätös hyväksytyille/valituille ilmoitetaan haastattelujen jälkeisen viikon aikana

• klubien valitsemat vaihdokit tapaavat Piirin 1385 nuorisovaihtoedustajan mahdollisimman pian, jolloin hän antaa  lopullisen sinetin valinnalle.

• klubi voi haluta tavata myös vanhempasi puhelimitse tai kasvokkain, mistä sinulle ilmoitetaan erikseen haastattelun jälkeen.

Terveisin Tuiran klubin nuorisovaihtotiimi:

Rauno Logren 0400 700 565, rauno.logren(at)dnainternet.net
Sakari Nikkilä 040 745 4859, sakari.nikkila(at)oulu.fi
Yrjö Kelhä, 040 822 7894 yytekelha(at)gmail.com

Kiinnostuitko nuorisovaihdosta?

Etsimme uusia ulkomaille lähetettäviä paikallisia nuoria. Lähtevä nuori on yleensä lukiolainen tai kaksoistutkintoa suorittava toisen vuoden oppilas.. Rotaryn kautta voit päästä vuosivaihtoon, kesävaihtoon tai leirivaihtoon.

Näistä eri vaihtomuodoista voit  lukea lisää Suomen Rotaryn nuorisovaihdon sivuilta.

Hakuaika seuraavan vuoden vaihtoihin on hakuvuotta edeltävänä syksynä. Jos kiinnostuit, ota yhteyttä klubimme nuorisoasiamieheen ja kysy lähetämmekö vaihto-oppilaan tulevana vuonna. Kysy rohkeasti lisää Rotaryn nuorisovaihdosta!

Etsimme Oulun alueelta isäntäperheitä

Suomeen saapuville vaihto-oppilaille tarvitaan isäntäperheitä. Nuori on vaihtovuoden aikana yleensä kolmessa perheessä, noin neljä kuukautta jokaisessa.

Mitään erillisjärjestelyitä ei tarvita, sillä nuori asuu perheessä normaalin perheenjäsenen tavoin, joskin Rotaryn kautta tarkasti ohjeistettuna.

Kun haluat tarjota turvallisen kodin Suomeen saapuvalle nuorelle, ota yhteyttä klubimme nuorisovaihtoasiamieheen.

Vastaanottava perhe ottaa nuoren perheenjäsenekseen. Vastaanottava rotaryklubi huolehtii mm. saapuvan vaihto-oppilaan koulutustannuksista. Nuori saa myös pientä kuukausirahaa rotaryklubiltaan. Perhe ei saa rahallista korvausta nuoren ylläpidosta.

Kokoontumistiedot

Paikka:
Radisson Blu - Hallituskatu 1, 90100 Oulu - Bistro Mesun Mestari-kabinetti.

Aika:
Perjantaisin lounas 11.30-12.00 ja viikkokokous 12.00-13.00.

Ei tapahtumia