Ilkka Nikmo on tavannut Jennifer Jonesin myös Intian rotarien järjestämässä etäseminaarissa. Ilkka näkyy takana oikealla ylimmässä ruudussa.

– Organisaatiossamme on jäseninä sekä naisia että miehiä, joten sen on heijastuttava myös ylimpään johtoon, toteaa Keskisen Suomen piirin 1390 Piirikuvernööri (DG) Ilkka Nikmo, joka tapasi Jennifer E. Jonesin noin vuosi sitten tulevien kuvernöörien koulutustilaisuudessa San Diegossa.
– San Diego palautui mieleeni kuullessani Jonesin valinnasta RI:n presidentiksi kaudelle 2022-2023. Tapasin hänet International Assemblyn IA:n koulutuksessa alkuvuodesta 2020, jossa hän toimi koko IA:n moderaattorina, Nikmo kertoo.
– Minulla oli vaimoni Aulin kanssa kunnia saada istua hänen ja hänen puolisonsa Nick Krayacichin kanssa samassa illallispöydässä. Meidät oli plaseerattu hänen emännöimäänsä pöytään IA:n juhlavalla päätösillallisella, joten meillä oli tilaisuus samalla vaihtaa ajatuksia heidän kanssaan. Nikmon mukaan Jennifer Jones teki erittäin myönteisen vaikutuksen.
– Hän vaikutti niin skandinaaviselta tai jopa suomalaiselta, että hänellä voisi hyvin kuvitella olevan pohjoismaisia sukujuuria. Hänen tapansa toimia ja esiintyä oli meille suomalaisille hyvin tuttua, eli harkittua ja eleetöntä. Kanadalaisena hän ei ollut, amerikkalaisten stereotypioiden kaltainen, äärettömän ulospäin suuntautunut ja äänekäs, vaan hyvin tyylikkäästi ja vähäeleisesti esiintyvä, diplomaattinen rotari. Ilkka Nikmon mukaan keskustelu Jonesin kanssaan oli rentoa ja mutkatonta.
– Vaimoni varsinkin ihastui hänen luonnollisuuteensa käymiensä keskustelujen perusteella, sillä hän vaihtoi ajatuksia päätösillallisten lisäksi hänen kanssaan myös muissa yhteyksissä, koulutusseminaarin aikana.
– Hän kuunteli toista tarkkaavaisesti, paneutuen siihen, mitä toisella oli sanottavana ja vastasi ystävällisesti asiaan keskittyen eikä pintapuolisesti tai ohimennen, antaen vaikutelman, että hän todella kuunteli aidosti, mikä on tärkeä ominaisuus RI:n presidentille, joka johtaa monimuotoista ja monikulttuurista organisaatiota, Ilkka Nikmo painottaa.

Jennifer Jones ja hänen miehensä Nick Krayacichi

RI saa Jennifer Jonesista erinomaisen presidentin, uskoo hänet tavannut DG Ilkka Nikmo

Nikmot kertoivat vähän Suomesta ja vaihtoivat ajatuksia rotarien toiminnasta.
– RI saa hänestä erinomaisen presidentin. Hän tuntee erityisen hyvin Rotarysäätiön asiat, joista hän oli alustamassa Intian rotarien kesällä järjestämässä etäseminaarissa, johon itsekin sain kutsun osallistua ja käyttää lyhyen puheenvuoron tervehdyksenä Suomesta, Ilkka Nikmo kertoo ja toteaa tulevan presidentin osaavan vakuuttaa kuulijansa asian tärkeydestä tyynesti ja rauhallisesti.
– Uskon tapaamiseni nojalla Jennifer Jonesin tuovan omalla esimerkillään lisää inhimillisyyttä ja suvaitsevaisuutta toimintaamme. Hänen oma klubinsa
Windsor-Roseland, Ontariossa toteuttaa esimerkiksi Peace School -projektia. Hän antoi vaikutelman asiantuntevasta ja vilpittömästä rotarista eli luotettavasta ihmisestä. Ilkka Nikmo kertoo odotuksensa olevan erittäin myönteisiä ja sanoo odottavansa mielenkiinnolla Jonesin kautta RI:n johdossa.
– Luotan siihen, että järjestömme tulee olemaan hyvissä ja viisaissa käsissä. Hänen esimerkkinsä toivottavasti innostaa yhä useampia naisia tarttumaan klubeissa, piireissä ja vyöhykkeillä erilaisiin tehtäviin, myös johtotasolla.

Ilkka ja Auli Nikmo istuivat samassa illallispöydässä Jennifer Jonesin ja hänen miehensä Nick Krayacichin kanssa IA:n juhlavalla päätösillallisella, jonka Jones emännöi

Teksti: Rolf Gabrielsson

Rotary Norden nr. 2, 2021