Kokoamme tälle sivulle kaikenlaista tekemistä, joka pitää mielen virkeänä näinä haasteellisina aikoina. Tässä ensimmäiset ja lisää tulee…

Tunnista linnut -testi, klikkaa linkistä ja pdf-tiedosto aukeaa ja voit kisailla itsesi tai kaverisi kanssa miten hyvin tunnistat eri linnut, vastaukset kunkin lomakkeen lopussa.
TUNNISTA LINNUT taso helppo
TUNNISTA LINNUT taso keskitaso
TUNNISTA LINNUT taso haastava

Pääsiäisen aikaan kaivoin kirjahyllystäni Aleksis Kiven Seitsemän veljestä. Olen lukenut kirjan aikaisemminkin ainakin pariin kertaan: koulussa pakkopullana ja myöhemmin omasta mielenkiinnosta. Viimeisimmästä kerrasta on ainakin yli 10 vuotta. Nyt lukiessa totesin kirjan kerrassaan mainioksi juonen rakenteluiltaan sekä henkilöiden ja luonnon kuvauksiltaan, mestariteos todella!. Suosittelen ja onhan kirja nyt juhlavuonna vielä ajankohtainenkin!

Mika Waltarin tiiliskivet ovat saaneet pölyyntyä vuosikymmeniä hyllyssäni. Ne pölystä kun puhdistin ja niitä kääntelin, niin lukuun otin Nuori Johannes /  Johannes Angeloksen. Mustan surman seuraajasta Basel – Ferrara – Firenze kirkolliskokouksen 1431 – 1439 aikana raivonneesta rutosta Mika antaa hyvän kuvauksen.

Nyt on hyvää aikaa aloittaa tai jatkaa sisätilojen liikuntaharrastusta. Laajasta verkkotarjonnasta olen itse valinnut oman kunnan  alueelta ilmaiset LIVE-jumpat Rajamäen uimahallilta. Eri aiheisia ja kestoisia tunteja on arkipäivisin, jopa pari kertaa päivässä. Vaikka muita osallistujia ei näykään, on mukava ajatella, että meitä on ruudun takana paljon. LIVE-jumppiin pääsee tutustumaan uimahallin etusivulta: https://www.rajamaen-uh.fi/ .Niitä voi katsoa myös jälkikäteen.

Kun kuntosalille ei enää ollut menemistä, kävin ostamassa paikallisesta urheiluliikkeestä 5 kg:n käsipainot la laadin itselleni kunto-ohjelman kotona sovellettavaksi. Nopeasti vakiintuikin tavaksi suorittaa joka toinen päivä reipas 8-vaiheinen kunto-ohjelma. Sitä täydentää kävelylenkit, joskus koirien kanssa ja joskus itsekseni. Totesin, että loppujen lopuksi vähällä vaivalla kunto saattaa nousta jopa paremmalle tasolle kuin ennen korona-aikaa.

Hyvä ajankulu on englanninkielisten sarjojen katsominen Netflixistä. Kun valitsee tekstityksenkin englanniksi, kielitaito kohentuu kuin itsekseen. Tällä hetkellä on menossa ihastuttava ja mielenkiintoinen Crown-sarja. Suosittelen lämpimästi.

Jos on mielenkiintoa fysiikkaa ja kemiaa kohtaan, suosittelen tätä kurssia: https://www.coursera.org/learn/life-on-other-planets. Vaikka kurssin nimi on ”Imagining other Earths”, sen sisältö koskee myös (ja erityisesti) omaa planeettaamme. Sitä kautta se avaa vaikkapa ilmastonmuutoskeskustelua aivan uudella tavalla.

Taistelen tautia vastaan raikkaassa ja lämpimässä ulkoilmassa raivaten metsästä vesaikkoa pois. Kaksi kärpästä samalla iskulla eli oma ja metsän kunto paranee. Taajamassa voi soveltaa; vaikkapa ulkoilua ja roskien keräämistä yleisiltä paikoilta pois. Parantaa kuntoa ja tuo hyvää mieltä siististä ympäristössä.

Montako sanaa voit tehdä sanan ”koronavirus” kirjaimista? Esim. koivu, vika.

Jos sinulla on hyvä ehdotus lisää, niin lähetä se osoitteeseen: klaukkalanrotarit@outlook.com.