Tammikuussa 15.1. ehdimme vierailla Ateneumissa Helene Schjerfbeckin (1862–1946) näyttelyssä juuri ennen näyttelyn päättymistä. Kutsuttuja olivat sekä omat että Nurmijärven klubin jäsenet puolisoineen. Mukana oli kaikkiaan 14 henkilöä.

Schjerfbeck Ateneumissa

Olimme tilanneet ryhmällemme esittelyjohdannon, joka pidettiin yhdessä muiden ryhmien kanssa Ateneumin auditoriossa. Erinomaisen esittelytekniikan ja osaavan esittelijän ansiosta saimme näyttelystä hyvän tietopaketin. Tämän jälkeen myös omatoiminen näyttelyihin tutustuminen kävi sujuvasti.

”Maailmalta löysin itseni” -näyttely kertoi, miten lahjakkaasta oppilaasta kasvoi yksi historiamme vaikuttavimmista taiteilijoista. Siinä keskityttiin erityisesti Schjerfbeckin matkavuosiin Pariisissa, Pohjois-Ranskan Pont-Avenissa, Italian Fiesolessa sekä Iso-Britannian St Ivesissa 1800-luvun lopussa.

Esittelyssä myös Taiteilijoiden Ruovesi

Esittelyjohdanto sisälsi myös viereisten tilojen ”Taiteilijoiden Ruovesi ”-näyttelyn. Pirkanmaalla sijaitseva Ruovesi ja sen ympäristö on houkutellut taiteilijoita 1820-luvulta alkaen. Näitä taiteilijoita ovat mm. Akseli Gallen-Kallela, Hugo Simberg ja Ellen Thesleff.