Tiistaina 25.5. meitä onnisti ja saimme hienon aurinkoisen iltapäivän, kun lähdimme Röykän-Sääksjärven uimarannan parkkipaikalta liikkeelle kohti Koivuniemen luonnonsuojelualuetta luonto -kulttuuri retkelle. Matkalla meidän oppaanamme toimi Tapio Tiirikainen (edessä), Keski-Uudenmaan lintuyhdistys Apus.

Röykkä linturetken osallistujat

Lähdimme tästä pientä polkua kulkemaan ja jo noin 200 metrin jälkeen pysähdyimme kuuntelemaan lintuja ja havaitsimme suhteellisen harvinaisen pikkusiepon äänen. Talitiaiset, mustarastaat, peipot ja sirittäjät lauleskelivat koko ajan ympärillä.

Sitten vastaan tuli Röykän entisen sairaalan, kutsutaan myös Nummelan parantolaksi, upeat jugend rakennukset.

Nummelan parantola

Tämän jälkeen käännyimme metsäpolulle ja siirryimme Koivuniemen suojelualueelle päämääränä niemen kärjessä sijaitseva taukopaikka.

Matkan varrella näimme mielenkiintoisen kivirakennelman ja Tapio kertoi sen olevan jääkauden jälkeen muodostuneen Yoldia-meren rantavalli, joka näkyy omaleimaisena kivikkona.

Tapio kertoo rantavallista

Vihdoin noin puolen tunnin kävelyn jälkeen saavuimme tavoitteena olleelle taukopaikalle ja eteen avautui upea Sääksjärvi. Niemeke on aivan vastapäätä Sääksjärven uimarantaa järven vastarannalla (uimaranta jää hieman alla olevan kuvan oikealle puolelle).

Näkymä Sääksjärvelle

Taukopaikalla söimme eväät ja kiikareilla varustautuneet osallistujat, tai Tapion kaukoputken avulla, kaikki näkivät useita lintuja. Sitten alkoi arvuuttelu mikä lintu on missäkin tapauksessa kyseessä ja lopulta Tapio varmisti oikean vastauksen. Rantasipi lensi niemekkeen edestä ja se oli yksi tunnistetuimmista linnuista.

Eväiden syöntiä ja lintujen kiikarointia

Mielenkiintoa herättänyt yhteenkokoontuminen, jossa mukana 2 kanadanhanhea, tukkakoskelo pariskunta (uros vasemmalla) sekä vielä yhdellä jalalla koko ajan seisonut meriharakka.

Kanadanhanhipariskunta kivellä ja edestä lentävä telkkänaaras

Sitten lähdimme takaisin kohti parkkipaikkaa ja kun ohitimme erään laiturin, niin sielläkin seisoskeli lintu.

Kalalokki laiturintolpan päällä

Polun varrella vastaan tuli upea taideteos. Tapio kertoi, että jäljet on aiheuttanut koivunmantokuoriainen ja sen toukat.

Koivumantokuoriaisen jälkiä katsomassa

Koivunmantokuoriaisen tekemä taideteos

Hieman ennen parkkipaikkaa näimme vielä puiden siimeksestä kaksi isoa lintua.

Kuikka pariskunta

Polulla kuuntelimme vielä hetken laulurastaan kaunista laulua ja leppälinnun vihellyksiä.

Palattuamme parkkipaikalle presidentti Hilkka sekä kaikki osallistujat kiittivät Tapiota asiantuntevasta opastuksesta.

Linturetkellä kun oltiin oltu, niin havainnot pitää rekisteröidä Tiira-järjestelmään ja tältä retken anti näytti:

Retken lintuhavainnot

Kun sitten seuraavana aamuna kävi Apuksen kotisivuilla, niin voi havaita, että havaitsemamme pikkusieppo oli päässyt etusivulle mielenkiintoisimpien havaintojen joukkoon ja rotarit olivat sen havainneet.

Apuksen alueen mielenkiintoisia havaintoja