Terveisiä taas täältä ei niin talvisesta Australiasta! Joulu- ja uusivuosipöhinät on vihdoin ohi ja kesälomalla olen ollut nyt joulukuun puolivälistä asti. Lomaa on jäljellä vielä noin kaksi viikkoa ja olen tehnyt ihan hirveästi kaikkea kuluneen loman aikana.

Loman alussa minä ja eräs toinen rotaryvaihtari Maja saatiin tilaisuus lentää Abrolhos saarille, jotka sijaitsevat noin 60 kilometriä Geraldtonista länteen. Maisemat pienlentokoneesta olivat henkeäsalpaavan upeat. Laskeuduttiin yhdelle saarelle ja päästiin siellä snorklaamaan koralliriutalle.

Minä ja puolalainen vaihtari Maja valmiina lähtöön

Näkymät lentokoneesta Abrolhos Islandeilla

Merivesi Esperancessa on kirkkainta mitä voi ikinä löytää, Twilight Beach

Joulua mentiin viettämään Perthiin yhdessä mun hostperheen kanssa, sillä heidän kaikki sukulaiset asuu siellä. Joulu täällä oli aika erilainen, koska lämpötila oli siellä melkein neljässäkymmenessä asteessa ja tietenkin perhe on siellä kotona Suomessa.

Jouluvaloja australialaiseen tapaan

Koti-ikävä ei kuitenkaan hiipinyt mun luokse, sillä ei joulu edes tuntunut joululta. Jouluruoaksi syötiin salaattia ja merenantimia. Lisäksi joulua vietetään 25. päivä jouluaaton sijaan. Mulla oli todella ihana joulu sen erilaisuudesta huolimatta. Nauroin paljon ja nautin ihanien ihmisten seurasta. Sain jopa joululahjoja! Yhden mainitakseni sain surffaustunteja. Kuinka siistiä! Aallonreunalla nähdään siis!

Hostperheen kanssa rannalla joulupäivänä

Uutena vuotena menin ruotsalaisen vaihtarin Felician luo ja sinne tuli myös tanskalainen vaihtari Alberte, puolalainen vaihtari Maja, sekä ensi vuodeksi Italiaan vaihtoon lähtevä Anna. Oli todella kivaa katsoa ilotulituksia Perthissä joen varrella.

Uutena vuotena vaihtareiden kanssa Perthissä

Tammikuun alussa lähdin käymään yhdessä erään sukulaisen kanssa Esperance nimisessä kylässä Australian etelärannikolla. Ajomatka Perthistä Esperanceen on noin kahdeksan tuntia, mutta EHDOTTOMASTI sen arvoinen. Siellä mua odotti koko maailman kauneimmat rannat, kirkkain vesi, vuoria ja hyvä seura. Olin Esperancessa viikon ja tapasin siellä ollessani myös itävaltalaisen vaihtarin Theresan, joka on eri rotarypiiristä kuin minä. Meillä on tulossa huhtikuussa yhteinen Rotaryn järjestämä safarireissu, joten oli kiva tutustua ennen sitä.

Matkalla Esperanceen pysähdyttiin kuuluisalla Wave Rockilla

Eräänä aamuna käveltiin Rotary Walk

Kiivettiin vuorelle nimeltä Frenchman’s peak Cape le Granden kansallispuistossa

Esperancesta ajettiin Margaret Riveriin, jossa kävin jo viime lomalla. Olen siis vieläkin täällä ja huomenna alkaa yhdeksän tunnin matka kotiin Geraldtoniin. Mulla on ollut aivan ihana loma ja vielä paljon tekemistä riittää. Kun pääsen takaisin aloitan laitesukelluskurssin ja käyn surffitunneilla. Sitten onkin hyvä palata kouluun ja nähdä taas pitkästä aikaa kavereita!