Itämeripäivän tapahtumassa rotareiden projektit saivat runsaasti näkyvyyttä ja kiinnostivat vierailijoita.

Tänä vuonna elokuun viimeinen torstai 29.8. oli ainutlaatuisen hieno päivä viettää Itämeripäivää Pakkahuoneenlaiturilla Etelärannassa. John Nurmisen säätiön organisoimassa tilaisuudessa Itämeren suojelusta, tilan seurannasta ja tutkimuksesta kiinnostuneet organisaatiot esittelivät toimintaansa.

Itämeripäivä 29.8.2024

John Nurmisen säätiö kiteyttää tilaisuuden tavoitteen kirkkaasti: ”John Nurmisen Säätiön käynnistämää ja koordinoimaa Itämeripäivää vietetään vuosittain aina elokuun viimeisenä torstaina erilaisten tapahtumien ja tempausten parissa. Teemapäivän tavoitteena on nostaa esille tärkeitä merellisiä aiheita ja innostaa tekemään konkreettisia tekoja Itämeren hyväksi. Päivä juhlistaa meren monimuotoisuutta ja mittaamatonta arvoa. Juhlinnan lisäksi tavoitteena on lisätä tietoa meren luonnosta, kulttuurista ja historiasta.”

Merentutkimusalus ArandaTänä vuonna Itämeripäivää oli Pakkahuoneenlaiturin tapahtumassa viettämässä useita organisaatioita: vieraat pääsivät tutustumaan merentutkimusalus Arandaan ja 11 organisaation toimintaan kunkin omalla teltalla. Rotaryn teltassa oli esillä monipuolisesti rotareiden Itämeriprojektit.

Rotareiden toimintaa oli esittelemässä Rotarypiirin Itämeri-foorumin puheenjohtaja Lotta Ruokanen Finlandia Hall Rotaryklubista. Hän urakoi kahdessa roolissa ollen puolet ajasta Rotary-standilla ja toisen puolen seinän takana HELCOMin standilla.

”Rotarit osallistuvat nyt tapahtumaan kolmatta kertaa. Rotareille yhteistyö on avainasemassa, jonka kautta rotareiden projektit ja panostukset saavat lisää vaikuttavuutta ja näkyvyyttä. Itse rotarit olisivat voineet olla tapahtumassa vielä näkyvämmin ja lukuisammin mukana, klubejahan kutsuttiin viettämään viikkokokoustaan vierailemalla paikan päällä”, Lotta Ruokanen kertoi standillä.

Rotarit Itämeripäivänä 2024

Rotaryn teltassa oli esillä viisi teemaa, joissa me rotarit olemme mukana.

Suuren suosion sai arvaustehtävä: ”Kuinka kauan kestää roskasi hajoaminen meriolosuhteissa”? Tehtävänä oli lajitella joukko roskia hajoamiseen tarvittavan ajan mukaan. Arvaajia riitti jopa jonoksi.

Roskien lajittelutehtävä Itämeripäivänä 2024

Esillä oli myös rotareiden vesireppu. Esittelystä vastannut Helsinki Munkkiniemi Rotary klubin Anne Karikoski oli ottanut näytteet Etelärannan merivedestä ja vieraat saivat ihmetellä rantaveden puhtautta tai likaisuutta näkökulmasta riippuen. Vesireppu kiinnosti myös koululaisia ja esittelyssä syntyi kiva vuorovaikutus vierailijoiden kanssa.

Vesirepun esittely Itämeripäivänä 2024

Lokakuun alussa 6.10. järjestettävä Silakkasoutu ja Silakkapatikka saivat myös runsaasti huomiota. Useat vierailijat halusivat tietää, miten tilaisuuteen voisi osallistua, vaikka ei olisikaan rotari.

Suurkiitos rotareiden teltan hoidosta ja tilaisuuden organisoinnista rotareiden osalta kuuluu Hannele Kauranteelle Helsinki Finlandia Hall Rotaryklubista. Hannele antoi ennakkoon piirin klubeille hyviä vihjeitä, miten tilaisuuteen voi osallistua yksittäisenä rotarina tai koko klubina.

Rotarit Itämeripäivänä 2024

Rotarypiirissämme on aktiivinen Itämerikomitea ja joukko Itämeri-aiheesta kiinnostuneita klubeja. Rotareiden projektit tarjoavat klubeille erinomaisen mahdollisuuden osallistua ympäristön kannalta tärkeisiin hankkeisiin ja verkottua muiden klubien kanssa. Vaikuttavuus syntyy yhteistyöstä”, Hannele Kauranne totesi.