Itämeripäivä lähestyy. Sitä vietetään 29.8.2024 ympäri Itämeren, mutta erityisesti meidän piirissämme. Piirimme Itämeri-foorumi eli Itämeri-komitea on jo neljättä kertaa mukana Suomen ympäristökeskuksen ja r/v Arandan sekä lukuisien muiden toimijoiden kanssa Pakkahuoneenlaiturilla Helsingissä kertomassa rotareiden Itämeri- ja ympäristötyöstä.

John Nurmisen Säätiön käynnistämää ja koordinoimaa Itämeripäivää vietetään vuosittain aina elokuun viimeisenä torstaina erilaisten tapahtumien ja tempausten parissa. Teemapäivän tavoitteena on nostaa esille tärkeitä merellisiä aiheita ja innostaa tekemään konkreettisia tekoja Itämeren hyväksi. Päivä juhlistaa meren monimuotoisuutta ja mittaamatonta arvoa. Juhlinnan lisäksi tavoitteena on lisätä tietoa meren luonnosta, kulttuurista ja historiasta.

Eri toimijoiden teltat Pakkahuoneenlaiturilla, Eteläranta 7

Tapahtumat ovat kaikille avoimia yleisötilaisuuksia. Voit tutustua esimerkiksi merentutkimusalukseen tai Itämeri-aiheiseen näyttelyyn. Eri toimijoiden teltat selviävät oheisesta kartasta.

Viisi teemaa Rotareiden teltassa Pakkahuoneenlaiturilla

Kuva: Marcopiunti

Rotaryn teltassa on esillä viisi teemaa, joissa me rotarit olemme mukana.

1. Silakkasoutu ja Silakkapatikka 6.10.2024
  2. Sinileväseuranta – citizen science (Syke-yhteistyö)
  3. Rantaroskaseuranta – citizen science (Syke-yhteistyö): Lisäksi roskaantumisteemaan liittyen: Arvauskilpailu ”Kuinka kauan kestää roskasi hajoaminen meriolosuhteissa”? Tupakantumppi – maailman yleisin roska rannoilla
  4. Vesireppu ja sen demo – lasten ja nuorten ympäristökasvatus (Syke-yhteistyö)
  5. Rotareiden kansainvälinen ympäristötoiminta:
  • BASRAN – Baltic Sea Regional Action Network of Rotarians – lähialuetoiminta
  • ESRAG – Environmental Sustainability Rotary Action Network – globaali toiminta
  • Vaihto-oppilaiden ympäristö- ja Itämeri-viikonloppu

Tule mukaan tapahtumaan joko klubina tai yksittäisenä rotarina

Piirin rotarit ja klubit voivat osallistua eri tavoin Itämeritapahtumaan:

VINKKI 1 KLUBEILLE: Itämerifest Pakkahuoneenlaiturilla ja Arandalla 29.8. klo 12-19 on loistava mahdollisuus pitää erilainen klubikokous ja/tai järjestää klubin vaihto-oppilaalle mukava retki Helsinkiin!

VINKKI 2 KLUBEILLE: Rotaryn teltalla tarvitaan myös apua: Aamulla klo 9-12 teltan pystytys ja osaston rakentaminen,  klo 12-19 osastolla Rotaryn Itämeri-työn esitteleminen ja klo 19-20 teltan purkaminen. Ilmoittaudu Hannele Kauranteelle.

Piirin Itämeri-foorumin puolesta

Hannele Kauranne