Kuva: Iltavuorossa porrasnousussa olivat tapahtumaa organisoimassa ja loppukiriä seuraamassa Jarkko Vasama (vas.), Johanna Viljakainen, Eija Quinlan ja Vesa Heimonen. Edessä tulevan kauden presidentti Merja Partio.

Kun syksyllä -23 aloitimme klubimme 50-vuotisjuhlavuoden, ryhdyimme miettimään mitä vuotemme tulisi sisältämään – muutakin kuin ne varsinaiset juhlat. Mietimme erilaisia vaihtoehtoja ja päätimme, että haluamme nuorisoa ja luontoa koskevan projektin, sekä tehdä Juhlajulkaisun.

Klubihan oli tehnyt historiikin sekä 30-vuotis- että 40-vuotisjuhliin. Nyt päätimme, että emme julkaisussamme tällä kertaa katso niin paljon taaksepäin, vaan eteenpäin, emmekä tee julkaisua jaettavaksi rotareiden kesken vaan suuntaamme sen ulospäin, julkisuuteen. Päätimme lisätä ” yleisön” tietoisuutta siitä, mitä rotarit ovat ja mitä he tekevät. Samalla oli tarkoitus käyttää julkaisua myös jäsenhankintaan sekä juhlavuotemme projektin “Kivet huipulle” -porrasnousutempauksen esittelyyn.

Julkaisu tehtiin tiimityönä. Kirjoittajiksi haettiin mahdollisimman monipuolisesti klubin jäseniä sekä kirjoitettiin rotariudesta hyvin erilaisista näkökohdista ja teemoista.Tämä julkaisu ilmestyi porvoolaisen päivälehden Itäväylän välissä sekä luonnollisesti digiliitteenä digilehteä lukeville. Voit tutustua siihen tästä. Klubille jäi myös mainostuloja painokustannusten jälkeen.
Olemme erittäin tyytyväisiä itse julkaisuun sekä sen saamaan huomioarvoon.

Myös julkaisussa mainostettu, nuorten luontopainotteisen leirin rahoitusta varten suunniteltu varainhankintaprojektimme Kivet huipulle –porrasnousutempaus sai median kiinnostumaan ja siitä kirjoitettiin kiitettävästi porvoolaisissa lehdissä. Idea on yksinkertainen, tulevan presidenttimme Merja Partion Kouvolasta ”lainaama”.

Porrasnousutempauksen idea oli saada mahdollisimman paljon nousijoita Porvoon Kokonniemen kuntoportaille sunnuntaina 9.5. Porrasnousu oli osallistujille ilmainen, sillä mukaan lähteneet sponsoriyritykset ja ystävyysklubimme Dillenburgista Saksasta olivat luvanneet maksaa jokaisesta noususta yhden euron hankkeen kassaan. Aikaa nousujen keräämiseen oli 12 tuntia, aamukahdeksasta iltaan klo 20 saakka.

“Kannustimme kaupunkilaisia ulkoilemaan ja nauttimaan kaupunkiluonnostamme. Kerätyillä varoilla kunnostamme yhdessä kaupungin kanssa kaikkien käytössä olevaa lähiluontokohdetta. Lopuksi myös järjestämme maahanmuuttajalasten ja partiolaisten yhteisen päiväleirin syyskuussa. Porvoolaiset ottivat tempauksen lämpimästi vastaan,” Merja Partio kertoo, ja jatkaa “Saimme hienosti näkyvyyttä paikallisessa mediassa. Esimerkiksi Uusimaa-lehdessä oli porrasnoususta kaksi pitkää juttua. Toimittajat käyttivät lehdistötiedotettamme juttujensa pohjana. Myös some-postaukset paikkakunnan Facebook-ryhmissä keräsivät runsaasti tykkäyksiä. Osa ihmisistä selvästi myös hakeutui niiden perusteella Facebook-sivullemme.”

Sponsorit maksoivat euron jokaisesta noususta. Nousuja kirjattiin 1630, joten tapahtuman saldoksi saatiin 1630 euroa, plus muut lahjoitukset, joita saatiin esimerkiksi jäsenistöltä. Mielestämme tempaus onnistui ja tunnelma oli upea. Nousijoita löytyi kaikista ikä- ja kuntoluokista. Monet perheet olivat erityisesti lähteneet liikkeelle ”tekemään hyvää”. Keskivertopäivänä nousijoita Kokonnimessä on n. 750 paikkeilla, nyt 1630. Väkeä oli siis paljon ja ihmisten auttamisen halu oli ilmeinen. Suunnitteilla on vastaava tapahtuma ensi vuonnakin. Nyt on aikaa pohtia, miten onnistunutta tempausta voidaan vielä entisestään parantaa.

“Tukijoiden etsintä kannattaa aloittaa hyvissä ajoin, ja ehkä muutakin lisää voisi saada tapahtumaan, vaikkapa musiikkia”, juhlavuotemme presidentti Taru Karikoski ehdottaa.