Pihtiputaan Rotaryklubi tunnetaan pitkäjänteisestä talkootyöstään paikallisyhteisönsä hyväksi. Hyvänä esimerkkinä on mm. vahingollisen jättiputken juuriminen paikkakunnalta, tämä vaati vuosien työn joka kesä. Vielä paljon suurempi talkooprojekti on ollut aivan kirkonkylän vieressä olevan 1,5 km pitkän Heinäjoen Luontoreitin kunnostus, kunnossapito ja pidennys kahden sillan avulla.

Vuonna 2014 saunaillassa tehdyn päätöksen jälkeen rakennettiin rotaritalkoilla peräti sadan metrin pituinen ponttonisilta Matalajoen yli sekä 30 metriä pitkä veneiden alikulun mahdollistava korkea kävelysilta Heinäjoen yli. Tämä kaikki tehtiin amatöörivoimin rotari Markku Niemelän johdolla. Siltojen piirustukset saatiin kunnaninsinööri Ari Kahilaiselta, ilmaiseksi!

Lisäksi Puttaan rotarit rakensivat pienen katetun opastuskeskuksen pöytineen, tulipaikat, laiturin ja kuivakäymälän sekä uusivat kaikki vuoden 2007 pitkokset. Heinäjoen Luonto ry:n omistamiin rakenteisiin on sijoitettu talkootyötä ja EU:n projektirahaa yli 120 000 euron arvosta.  Kiireisimpinä vuosina rotarien talkootunteja kertyi yli kaksi tuhatta. Ylläpitovelvoitteen päätyttyä vuoden 2019 lopussa luontoreitti rakenteineen siirtynee lahjoituksen kautta Pihtiputaan kunnan omistukseen.

Talkootyön lisäksi rotaryklubi on lahjoittanut Heinäjoki-projektille tuhansia euroja rahana. Hyvä rahasampo ja lähiyhteisön sekä matkailijoiden apuneuvo on vuosittain julkaistava 24-sivuinen Pihtiputaan Palvelukartta (netissäkin osoitteessa issuu.com), jossa on noin 150 ilmoittajaa.

Paikallisen ja kansainvälisen hyväntekeväisyystyön lisäksi Pihtiputaan Rotaryklubi tekee yhteistyötä naapuriklubien kanssa mm. yhteisin yritysvierailuin, vuotuisin soutukilpailuin ja ulkomaanmatkoin, joiden osana on tutustuminen paikalliseen rotaryklubiin. Tämä auttaa mm. uusien ideoiden saamiseksi rotaryharrastukseen.

Etualalla Heinäjoen Uusi Luontoreitti -hankkeen ideoija ja ahkera talkoolainen Martti Koljonen. Kuva: Juha Kivinen

Syksyn 2017 ahkerimmat talkoolaiset oikealta Markku, José ja Aulis.
Kuva: Pentti R