Turun Linnan Rotarien käynnistämä ”Taideteos Majakkasairaalaan” -hanke on valmistunut. Turun alueen rotaryklubit lähtivät laajasti mukaan helmikuussa toimintansa aloittavaan TYKS Majakkasairaalaan tehtyyn taidelahjoitukseen. Sairaalan kahvioaulaan sijoitettu, taiteilija Sanna Kananojan teos ”Metsän siimeksessä” on toteutettu 17 rotaryklubin ja lääkintöneuvos Sakari Alhopuron tuella. Teos luovutetaan sairaalalle tammikuussa ennen varsinaisen toiminnan käynnistymistä.

Uuden sairaalan ilme tulee Varsinais-Suomen luonnosta ja siihen liittyvistä eläimistä. Myös taiteilija Sanna Kananoja tarkastelee teoksissaan laajasti luonnon ja ihmisen yhteyttä. Näyttävälle paikalle Majakkasairaalan kahvioaulaan sijoitettu, kolmiosainen ”Metsän siimes” -teos korvaa viherseinän ja tuo luonnon vihreyden sisätiloihin.
– Tämä oli mittava ja suurikokoinen projekti, jonka työstäminen kesti yli vuoden, kertoo taiteilija Sanna Kananoja. – Teos vie saariston luonnon vihreyteen ja runsauteen. Olen iloinen siitä, miten teoksen tuoma tunnelma näkyy aulasta Majakkasairaalan sisäänkäynnille asti, hän jatkaa.
Taidelahjoituksen alkusanat lausuttiin jo muutama vuosi sitten. – Hyvätekeväisyys on rotarytoiminnan ytimessä ja sillä on pitkät perinteet, kertoo idean takana ollut Maria Lindbom Turun Linnan Rotareista. – Halusimme saada aikaan näyttävän lahjoituksen, joka tulee ilahduttamaan sekä potilaita, että omaisia ja henkilökuntaa vuosien päästäkin.

Helmikuussa käyttöön otettava TYKS:n Majakkasairaala palvelee koko Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin aluetta.
-Usean rotaryklubin yhteiseen hankkeeseen osallistui peräti 17 alueen klubia, kertoo hankkeen käynnistäneen klubin presidentti Seija Grénman Turun Linnan Rotareista. –  On hienoa, että aloitteemme taidelahjoituksesta uudelle Majakkasairaalalle herätti mielenkiintoa osallistumiseen näin laajalti, siitä lämmin kiitos kaikille lahjoittajille. Kiitos myös Majakkasairaalan edustajille ja suunnittelijoille hyvästä yhteistyöstä, hän jatkaa.

Lahjoitukseen ovat osallistuneet:

Rotaryklubit: Kaarina, Kimitoön, Lieto Vanhalinna, Meri-Naantali, Mynämäki, Naantali, Pargas, Piikkiö, Raisio-Jokilaakso, Uskela, Turku Aboa Nova, Turku Kupittaa, Turku Samppalinna, Turun Aamuvirkut, Turun Linna, Turku ja Turunmaa
Lääkintöneuvos Sakari Alhopuro